diumenge, 15 de setembre del 2019

Dimensions dels abusos sexuals a menors (IV)


Durant els propers post publicaré un resum de l’article de Hans Zollner “La mera mare, l’Església, m’ha abandonat”. L’autor és jesuïta , teòleg i psicòleg, professor i Vicerrector acadèmic de la Pontificia Universitat Gregoriana de Roma i president del Centre for Children Protection de la mateixa universitat. Zollner fou membre fundador de la Comissió Pontifícia per la Protecció dels Menors. En aquest article, l’autor reflexiona més enllà de les conseqüències psicològiques i disciplinàries dels casos d’abusos sexuals de menors per sacerdots, i proposa considerar la dimensió espiritual i teològic d’aquestes situacions.

(continuació) 

Quan s'idealitza al sacerdot

La manera d'entendre i viure el sacerdoci en l'Església catòlica contribueix significativament al problema. Encara avui se'ls arriba a considerar com a enviats de Déu als quals ha tocat en sort autoritat i plens poders de gestió, derivats més o menys directament de Déu. Aquesta imatge del sacerdot, que posa en primer pla l'element sagrat i cultual, pot contribuir a idealitzar i a guardar una respectuosa distància que fa difícil o impossible criticar-lo, i fins i tot prohibeix la simple idea que pugui cometre el mal.

Això explica el que sembla incomprensible. Les víctimes evoquen amb freqüència fins a quin punt es sentien elles, i no el sacerdot, dolentes i brutes, quan es produïa un contacte sexual. Altres sentien que l'atenció afectiva del sacerdot les valorava, que les "aixecava al nivell sacerdotal". Quan es busca contestar la pregunta per què tantes persones implicades van ser incapaços durant anys, d'evocar l'abús sofert, un dels elements és el conflicte de consciència: el dilema entre el que pot sentir la víctima d'un acte de violència i el pes de atribuir aquest horror a un sacerdot. Moltes de les víctimes de violència sexual per part de sacerdots els eren properes (escolans, caps de moviments de joventut o residents d'un internat). Persones que, sovint, eren plenes d'una confiança que era immediatament abusada i destruïda.

Un jove candidat al sacerdoci, que ha après que un sacerdot és intocable, pot persuadir fàcilment que aquest no ha de justificar-se davant ningú. Qui està dotat d'un poder sagrat pot permetre tot. Aquesta disposició d'esperit pot explicar per què els sacerdots que han abusat de nens o de joves, són a la total negació o es consideren només còmplices ( "ell ​​/ ella em va seduir" o "això li va agradar"). Això sovint els impedeix reconèixer el sofriment del que són causa. Fins i tot alguns candidats al sacerdoci consideren la seva situació com un ofici tradicional: "després de l'oficina" fan coses "en privat" que són incompatibles amb una vida sacerdotal. Desitgen els privilegis corresponents a la funció, però no estan disposats a pagar el preu de què parla l'Evangeli: pobresa, castedat, obediència i, en general, perdre la seva vida per la causa de Jesús.

(segueix)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada