dimecres, 18 d’abril del 2018

Alegreu-vos i celebreu – IV. A la llum del Mestre


El tercer capítol de la exhortació apostòlica Gaudete et exsultate està dedicat a la pràctica de la misericòrdia com a camí per la santedat.

El papa Francesc diu que Jesús explicà planerament què és ser sant quan anuncià les Benaurances. “¿Què cal fer per arribar a ser un bon cristià?, la resposta és ben senzilla: és necessari fer, cadascú  a la seva manera, el que digué Jesús en el sermó de les Benaurances. A les Benaurances es dibuixa el rostre del Mestre, que nosaltres estem cridats a transparentar en la quotidianitat de les nostres vides. “La paraula feliç o benaurat passa a ser sinònim de sant” perquè expressa que la persona que és fidel a Déu i viu la seva Paraula aconsegueix, en el lliurament de si mateix, la veritable felicitat. Només podem viure-les si l'Esperit Sant ens envaeix amb tota la seva potència i “ens allibera de la debilitat de l'egoisme, de la comoditat, de l'orgull”.

En l’exhortació el papa Francesc descriu i comenta cadascuna de les Benaurances des de la perspectiva de la santedat. Al final de cada un dels seus comentaris a les Benaurances inclou una frase resum que ajuda a situar-les en la perspectiva de la santedat.

  •   Ser pobre en el cor, això és santedat.
  •  Reaccionar amb humil mansuetud, això és santedat.
  •   Saber plorar amb els altres, això és santedat.
  •   Buscar la justícia amb fam i set, això és santedat.
  •   Mirar i actuar amb misericòrdia, això és santedat.
  •   Mantenir el cor net de tot el que taca l'amor, això és santedat.
  •   Sembrar pau al nostre voltant, això és santedat.
  •   Acceptar cada dia el camí de l'Evangeli encara que ens porti problemes, això és santedat.

 En la paràbola del judici final, capítol 25 de l'evangeli de Mateu versets 31-46, Jesús estableix unes pautes per les quals serem jutjats. Aquestes pautes són una manera pràctica d’articular la misericòrdia: “si busquem aquesta santedat que agrada als ulls de Déu, en aquest text hi trobem precisament un protocol sobre el qual serem jutjats”. Quan reconeixem Crist en el pobre i en el que pateix, se'ns revela el mateix cor de Crist, els seus sentiments i opcions més profundes. “El Senyor ens va deixar ben clar que la santedat no es pot entendre ni viure al marge d'aquestes exigències”. Algunes ideologies porten a dos errors nocius. El primer, “separar aquestes exigències de l'Evangeli de la seva relació personal amb el Senyor, de la unió interior amb ell, de la gracia. Així es converteix el cristianisme en una espècie d'ONG, llevant-li aquesta mística lluminosa que tan bé van viure i van manifestar” els sants. L’altre error és “sospitar del compromís social dels altres, considerant-lo quelcom superficial, mundà, secularista, immanentista, comunista, populista. O el relativitzen com si hi hagués altres coses més importants o com si només interessés una determinada ètica o una raó que ells defensen”.

El papa tanca aquest capítol recordant als catòlics que “l’oració és preciosa si alimenta una entrega quotidiana d’amor”. Per això “la millor manera de discernir si el nostre camí d’oració és autèntic serà mirar en quina mesura la nostra vida es va transformant a la llum de la misericòrdia”. La misericòrdia no exclou la justícia i la veritat, “la misericòrdia és la plenitud de la justícia i la manifestació més lluminosa de la veritat de Déu”. El que importa a Déu són les obres de misericòrdia amb el proïsme, més que els actes de culte. “La força del testimoni dels sants està en viure les benaurances i el protocol del judici final. Són poques paraules, senzilles, però pràctiques i vàlides per a tothom, perquè el cristianisme és principalment per ser practicat, i si és també objecte de reflexió, això es només vàlid quan ens ajuda a viure l’Evangeli en la vida quotidiana”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada