dilluns, 20 de gener del 2020

Per què el vel i el turbant són sagrats a l’islam – I


Durant uns dies publicaré la traducció al català d’un interessant article de Nabil Mouline sobre l’ús del vel i el turbant a l’islam. L’article ha estat publicat a l’edició digital de Le Monde des religions (24 desembre 2019). Historiadora i politòloga, Nabil Mouline és investigadora del CNRS. Ha publicat recentment el llibre:  “El califat: història política de l'Islam”

El sistema de roba a l'islam ha estat molt lligat des de l’edat mitjana a qüestions d’identitat i estatus. En aquest àmbit cultural i més enllà dels seus aspectes funcionals, la manera de vestir, com a llenguatge no verbal, té l’objectiu no només d’embolicar el cos dels creients, sinó també de donar forma a la comunitat arreglant jerarquies i delimitant. afiliacions. En definitiva, es tracta de situar un equilibri de poder. En el repertori de l’indumentària islàmica, hi ha dos objectes d’importància especial: el turbant i el vel. Al marge de la distinció social, les insígnies religioses i els emblemes polítics, aquests símbols de vestir ens parlen de l'evolució de les societats musulmanes a llarg termini.

Malgrat la feblesa de les fonts, sembla que el profeta Mahoma només va fer canvis menors a les pràctiques de roba, inclòs el barret. En la continuïtat de les antigues tradicions del Pròxim Orient, les dones i els homes es cobreixen el cap per protegir-se del sol, la pols i les mirades, però també de la humilitat davant del Cel.Els homes porten diferents tipus de gorres, gorres, toques, caputxes i teixits (taqiyya, qalansouwa, bournous, tourtour, taylasan, qina ', etc.). Però el gorro més popular és sens dubte el turbant (al-'amama). En aquell moment, molt probablement era una simple tira de tela embolicada al voltant del cap. No era infreqüent que algunes persones es cobrissin la cara amb un tros de tela (litham, izar, milhafa, rida ', etc.) per protegir-se de la calor i de diferents partícules, per ocultar-ne identitat o protecció contra el mal d'ull. Tot i això, no hi hauria d’haver cap error. El barret no és una moda rígida ni una obligació religiosa. A més, l’Alcorà no en diu ni una paraula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada