dilluns, 5 de març del 2012

L’Islam de França segons Gilles Kepel

25 anys després del seu primer llibre sobre l'Islam a França el politòleg francès Gilles Kepel ha publicat un nou llibre, Quatre-vingt-treize, on analitza la presència musulmana en el departament de Seine-Saint-Denis. Les seves acurades reflexions, fonamentades en un treball d’investigació sobre les dificultats d'integració que s'enfronten els musulmans en els suburbis obrers de França, aporten uns criteris que poden ajudar a entendre el que està passant a Catalunya avui en relació a la comunitat musulmana. Gilles Kepel distingeix tres fases principals de la presència musulmana a França.

Una primera etapa és l'Islam dels pares. Aquesta fase dura fins a finals dels anys 80. Representa una vivència que es pot definir com de l’Islam a França. Aquesta fase es substituïda per unes altres, en els anys 90, que es dóna la transformació cap a l’Islam de França. La primera etapa, la dels pares, correspon a l’arribada massiva de treballadors immigrants que són musulmans. Aquestes persones tenen una vivència popular de l’Islam i representa una continuació senzilla de la religió viscuda en el país d’origen. La pràctica religiosa està en consonància en la visió tradicional de l’Islam i no aporta cap problema.

La segona fase és l’Islam dels Germans Musulmans. Després del primer període pot identificar-se una etapa definida per l’arribada de joves estudiants musulmans inspirats en l’Islam polític i, de manera particular, amb els Germans Musulmans. El seu objectiu era controlar i tutelar les organitzacions islàmiques que havien anat apareixent a França. En aquesta època es formen noves institucions representatives dels musulmans francesos clarament inspirades en els principis dels Germans Musulmans. La defensa del vel musulmà a les escoles serà la qüestió bàsica per aquestes noves associacions musulmanes. Durant aquest etapa hi ha un esforç per definir les senyes d’identitat d’un Islam de França al marge de els influències d’altres països. Per la seva part, l’Estat, al voler institucionalitzar la seva interlocució amb els musulmans francesos dóna carta de ciutadana a aquests corrents del nou Islam de França.

La tercera etapa es pot definir com l'Islam dels joves. Es tracta d’un Islam viscut per joves nascuts i criats a França que volen diferenciar-se dels seus pares. Aquesta generació de joves musulmans esdevenen militants actius a favor de l’Islam amb clara vocació política. Afirmen els valors centrals de l’Islam i són altament reivindicatius. La seva presència és molt visible a Internet i mostren un Islam descarat que no refusa abordar els debats complexos i, quan cal, confrontar les seves postures amb qui faci falta. La reivindicació d’identitat d’aquesta generació de musulmans són els aspectes relacionats amb el halal. Durant el pas de la segona a la tercera etapa va aparèixer a França una visió legalista i fonamentalisme de l’Islam, els Tabligh i el moviment tradicionalista salafí d'inspiració wahhabita d'Aràbia Saudí. Tot i que són encara una minoria aporten una forma de religiositat musulmana desconeguda a França fa 25 anys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada