dimarts, 22 de gener del 2019

Escriure un blog - II

El bon amic Jesus Martínez Marín, gran expert en la innovació de les estratègies formatives, ha escrit en el seu blog una nota sobre com escriure un bon post. A continuació faig un resum del seu escrit i el text sencer pot consultar-se a https://jesusmartinezmarin.org/2019/01/18/un-buen-post-en-cuatro-pasos/.

(continuació)

1.     Dues eines principals: Feedly i Evernote. Utilitzo dos tipus d'eines que les complement. Feedly. Em serveix com a antena de recepció de les temàtiques que segueixo en blocs i altres fonts als que estic subscrit. Em obliga a una revisió, quasi diària, de més d'una trentena d'entrades. L'esforç que suposa, ho considero una inversió i és la garantia que (gairebé) tot allò que es publica m'arriba. Evernote. Donada la versatilitat i flexibilitat d'aquesta eina, em permet arxivar i recuperar després, per temàtiques concretes, moltes de les anotacions i registres que he anat afegint a través de les lectures de les fonts de Feedly (i moltes altres). Per a una determinada entrada, en la qual necessito més perspectiva, el que he anat guardant el recupero -per etiquetes o per paraules escogidas-, i ja tinc disponible una selecció d'opinions que em són molt útils.

2.     El procés d'escriptura. Combino una metodologia analògic / digital. Un post acabat em suposa un procés que contempla aquests passos: a) Agrupació de les idees principals. Com s'aprecia en la imatge, un cop escollida la temàtica del post, durant uns dies vaig anotant idees que estan relacionades. Utilitzo un panell visual en què vaig modelant l'estructura que tindrà l'entrada. b) Escriptura a mà en una primera versió a força de titulars. No desenvolupament fins i tot les idees. c) Dictat del contingut directament a l'ordinador / tablet. M’he anat acostumant a dictar les entrades. És una tècnica amb un punt d'improvisació però, en general, serveix per millorar idees (i trobar altres connectades), com es fa en la conversa. d) Procés de depuració. És la contrapartida a l'instant anterior. Si s'escriu directament t'estalvies un procés de revisió exhaustiu, que en la transcripció oral has de fer. e) Revisió final. Inclou una lectura en profunditat de tota l'entrada i, també, l'elecció de les imatges i comentaris que il·lustraran el post.

I, tots aquests passos, comporten de 4 a 6 hores de dedicació. No es tracta d'un temps perdut. Ho considero una inversió en aprenentatge, que és realment el que importa. I és una via, com faig ara, que no deixo de recomanar a tothom. Sigui per un bloc, o sigui per a ús personal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada