dijous, 22 de maig del 2014

Votar amb la raó i els sentiments

Vivim els darrers dies de la campanya electoral de les eleccions al Parlament europeu. He seguit amb atenció la majoria dels missatges electorals dels diferents partits procurant entendre la seva lògica comunicativa. He quedat preocupat per alguns llenguatges simbòlics fets servir. La majoria d’aquestes llenguatges estan plens de paraules i imatges de combat, de poca amabilitat i, evidentment, de poca epatia propositiva. La majoria de partits insisteixen en la burda desqualificació de l’adversari atiant temors sobre ell. S’aprofita qualsevol motiu per presentar-lo com la tinya o el perill públic número u i, mentre estem entretinguts en aquesta retòrica, s’acaba l’anunci publicitari quedant-nos sense saber que proposa el partit en relació a Europa.


Això no funciona. No funciona la política entesa com a confrontació desencarnada que nega tota possibilitat d’enteniment amb els contrincants. La política és acord i consens, no combat. Però no és així. L’anàlisi de la campanya mostra que l’objectiu electoral prioritari és eliminar del poder polític a els que pensen diferent. L’univers simbòlic que es mobilitza durant les eleccions evoca la confrontació i agita les pors per anar votar. Aquestes estratègies de campanya que busquen la mobilització dels propis i la desmobilització dels altres em cansen profundament. Es veritat que formen part dels manuals de campanyes electorals (tots d’origen nord-americà), però els trobo una enganyifa. Només serveixen per agitar emocionalment els electors, en un sentit o en un altre, despreocupant-se que aquestes persones també pensen i discerneixen. Fora desitjable que les futures campanyes electorals, sense abandonar el recurs a la intel·ligència emocional també fessin apel·lació a la intel·ligència racional. Tots sortiríem guanyant, la societat seria una mica més madura i la democràcia s’enriquiria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada