dilluns, 4 d’abril de 2016

Antecedents de l’Islam 27. La Cúpula de la Roca

La tradició islàmica és rica en fets i anècdotes associades als primers moments de la vida de Muhàmmad, però, curiosament, són febles o totalment absents les referències escrites a ell en els primers testimonis escrits de l’islam, així com en els registres arqueològics dels seus primers moments. Una de les primeres referències escrites a Muhàmmad es troba en un dels edificis més emblemàtics d’aquesta primera època és l’anomenat temple de la Cúpula de la Roca situat en l’esplanada ocupat per l’antic temple jueu de Jerusalem que havia estat destruït pels romans l’any 70. En aquest temple, que no és cap mesquita, els musulmans veneren el lloc on, segons la seva tradició, Muhàmmad pujà als cels on veié l’Alcorà sencer i després, al tornar a la terra, com que no recordava el que havia vist l’aniria rebent de forma fragmentària a través de diverses revelacions.

En aquesta mateixa explanada de l’antic temple de Jerusalem també existeix l’anomenada mesquita de l’Aqsa, la mesquita més allunyada, en referència a un fragment de l’Alcorà que esmenta que Muhàmmad fou transportat des de la Meca  a un lloc d’adoració el més allunyat des d’on pujà al cel. Aquest mesquita seria el lloc on arribà Muhàmmad des de la Meca, mentre que la Cùpula de la Roca fora el lloc des d’on s’enlairà. En aquest mateix indret també es considerat sagrat pels jueus perquè en ell es veneren les restes del seu sagrat en forma del Mur de les Lamentacions. Tot i que la tradició islàmica relaciona aquesta mesquita amb el viatge nocturn de Muhàmmad, les dades històriques evidencies que aquest edifici fou construït pels omeies entre els anys 689 i 691, molts anys després de la mort del fundador de l’islam. Des del punt de vista arquitectònica, existeixen proves que la mesquita fou construïda sobre les ruïnes de part del temple de Jerusalem original i la seva estructura fou alterada a causa de diversos terratrèmols i reconstruïda cinc cops com a mínim. L’última gran reconstrucció data del 1035.

Els islamòlegs destaquen que la Cúpula de la Roca, tot i que és molt important dins de l’univers simbòlic dels musulmans, és considerat el tercer lloc sagrat de l’islam després de la Meca i Medina, té una decoració sòbria sense masses referències teològiques en els textos escrits en les seves parets. Només es reprodueix sis cops la basmala: “En nom de Déu clement i misericordiós, igualment s’afirma en sis inscripcions només la cita de que “Muhàmmad és el missatger de Déu” i dos cops la sahada escrita de forma tripartitat:  “No hi més déu que Déu, no hi ha res que se li pugui associar, Muhàmmad és el seu missatger” que contrasta amb la forma bipartida tradicional:  “No hi més déu que Déu i Muhàmmad és el seu missatger”. Una de les inscripcions esmenta el seu constructor, el califa Abd el Malik. Sorprèn que no hi hagi cap referència explícita al llibre sagrat dels musulmans, l’Alcorà, tot i que l’edifici commemora un fet nuclear a l’islam: la pujada al cel de Muhàmmad per veure el text que després rebrà per revelació. Un altre fet sorprenent és el fet que en un primer moment en aquest temple  no hi havia cap inscripció al·lusiva a Muhàmmad com a profeta de l’islam. Les inscripcions referides a Muhàmmed no foren incorporades als frontons del temple fins l’any 696 per ordre del propi califa Malik. Alguns islamòlegs, consideren aquesta circumstància molt curiosa i suggeridora de moltes interpretacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada