dimecres, 26 de febrer de 2014

La conversió de sant Pau

Els comentaris del pare Laplana, director del Museu de Montserrat, sobre diverses obres d’art, a més de ser útils per admirar la bellesa artística, aporten idees per desenvolupar reflexions situades en l’àmbit de la contemplació cristiana. Sobre el quadre Conversió cristiana de Sant Pau de Caravaggio que es troba a l’església Santa Maria del Popolo el de Roma, lloc obligat de visitar, el pare Laplana remarca en que el pintor proposa una una posada en escena que pretén ser vulgar, ordinària i dessacralitzadora. Però que al darrera d’aquesta composició bateguen idees molt elaborades sorgides de la filosofia neoplatònica i cristiana.


En aquesta obra Caravaggio ha simplificat al màxim les figures i la composició. El sant Pau jacent a terra és un jove soldat tombat i fulminat per la llum de la gràcia, que alça les mans demanant auxili ja que s'ha quedat cec. Aquesta figura contrasta amb el que era una costum, com el mateix Caravaggio havia emprat, de representar el sant Pau convers com una persona adulta. En aquesta obra es tracta d’un jove que es troba en una situació de ris: a caigut del cavall, l’animal l’han de subjectar-lo per no ferir al jove i aquest ha quedat cec per la llum de la gràcia. De nou, la vulgaritat de la composició, tal com senyala el pare Laplana, ens apropa l’obra a la realitat de l’espectador. Qualsevol pot ser el jove caigut. Perquè tot sovint les persones caiem i necessitem la gràcia per tornar-nos a redreçar. Per sort, sempre hi ha qui frena el cavall que ens podria fer mal. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada