dimarts, 5 de novembre del 2019

El camí cap al perdó inter-humà


Durant propers posts continuaré publicaré un resum de l’article de Roger Burggraeve “El difícil però possible camí cap el perdó i la reconciliació” publicat a Selecciones de Teologia nº 58, Gener-Març 2019. L’autor és doctor en teologia moral, professor de la Facultat de Teologia y Estudis Religiosos de la Katholieke Universiteit demLovaina (Bèlgica). És especialista en el pensament ètic i religiós d’E. Lévinas.

(continuació)

La qüestió ara és: què és el perdó inter-humà i com funciona? En aquesta secció es descriuen els moments més importants d'aquest procés. Procedirem des de la perspectiva de la víctima, que s'enfronta a la tasca de perdonar el perpetrador. Això no vol dir que obviarem la perspectiva de l'perpetrador. En qualsevol cas, quedarà clar que el perdó no és ni fàcil ni impossible.

Ser conscients de la dificultat de perdonar no ha de ser un obstacle per emprendre el camí cap al perdó. Requereix, per descomptat, paciència i humilitat per acceptar que el perdó inclou uns quants passos, i que aquests no sempre es poden realitzar de manera igualment ràpida i progressiva. De vegades, el ritme pot ser lent i incert. De vegades, un haurà de retrocedir per haver anat massa de pressa i no haver assimilat bé un pas anterior. De vegades, un quedarà estancat en un punt i no podrà seguir avançant per un temps. En qualsevol cas, val la pena començar el camí, ja que no fer ni tan sols el primer pas implica abandonar-se a la indiferència o acabar en el ressentiment.

Abans de poder caminar cap al perdó, hem de primer reflexionar sobre l'experiència causada pel mal infligit a la víctima. Calen claredat i precisió per determinar què és el que necessita ser perdonat. Això és útil tant per a la víctima com per al perpetrador. Així s'eviten tant generalitzacions així com intents de neutralitzar el dolor massa ràpid. A l'posar això en pràctica, la víctima aprèn a confrontar on el dolor resideix realment i així evitar o bé una subestimació, o bé una exageració del que ha passat. A el mateix temps, això fa que el perpetrador no pugui escapar de realitats concretes i acollir-se en històries acte-protectores.

(continua)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada