dimecres, 30 d’octubre del 2019

El perdó no cau del cel


Durant propers posts continuaré publicaré un resum de l’article de Roger Burggraeve “El difícil però possible camí cap el perdó i la reconciliació” publicat a Selecciones de Teologia nº 58, Gener-Març 2019. L’autor és doctor en teologia moral, professor de la Facultat de Teologia y Estudis Religiosos de la Katholieke Universiteit demLovaina (Bèlgica). És especialista en el pensament ètic i religiós d’E. Lévinas.

(continuació)

A dia d'avui hi ha molt per fer en l'àmbit del perdó i la reconciliació. No només en els micro i els macro nivells, sinó també en l'àmbit de la teràpia, l'Església, la societat i la política, tant nacional com internacionalment. A manera d'introducció, esbossem breument el que el perdó no és. Aquestes realitats de les que ha de ser distingit si es vol evitar el malentès i la discussió banal. Solament en la conclusió explorarem el perdó religiós, que està clarament relacionat a la misericòrdia de Déu cap a les persones. Això no vol dir que la discussió que precedeix no tingui res a veure amb el cristià. Certs aspectes religiosos del perdó apareixeran en aquest camí. L'objectiu principal d'aquest article, però, és fer justícia a la realitat humana del perdó. Només així podem descobrir com és de difícil i exigent que és el perdó, sense que sigui per això impossible. I és només així com la força excepcional de la misericòrdia de Déu es revela més clarament. Per tant, veurem com la religió i l'experiència humana en relació amb el perdó no poden sinó estar connectades analògicament.

1.     El perdó no cau del cel.

 El perdó no és un fenomen solitari. Està integrat en un complet context existencial, relacional, social, religiós, i ètic. Sempre hi ha alguna cosa que li precedeix. En concret, hi ha algú (el "perpetrador") que infligeix ​​algun mal a algú (la "víctima"). Aquest mal infligit pot prendre la forma d'una ofensa, un insult, una infidelitat, formes de dany psicològic o físic, o abús (sexual) de poder i violència. És possible que l'ofensa provoqui un trencament en la relació que víctima i perpetrador tenien anteriorment. No obstant això, també és possible que no hi hagi cap relació entre tots dos i que aquesta apareix, paradoxalment, després de l'ofensa (i sent totalment negativa). Aquesta és una diferència important per a la distinció entre perdó i reconciliació que establim en aquest article.

(continua)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada