diumenge, 1 de març de 2015

El tancament de l’Islam a França

L’estada a Barcelona de Vincent Feroldi, delegat episcopal de les relacions amb els musulmans de la diòcesi de Lió, ha servit per conèixer la realitat de l’Islam a França. De les diferents aportacions que feu en una conferència a la Fundació Maragall voldria destacar-ne algunes idees. Una d’elles és el que Feroldi defineix com la nova islamització dels musulmans francesos. És un nou despertar de l’Islam. S’explica com un procés mitjançant el qual els musulmans reafirmen la seva identitat en un món canviant i en una societat que no se’ls estima. Contra el que pensa molta gent, aquest procés no es dóna a través dels imams de les mesquites, sinó a través de les xarxes socials. Aquest és el camí escollit per les lectures tancades de l’Islam, especialment el wahhabisme, per tal de fer-se present en les societats occidentals.

Aquesta nova islamització no és només un aspecte ideològic, sinó també un fenomen econòmic. Si hi ha molts més musulmans estrictes hi ha més venda de roba religiosa, més venda productes hallal, no només en l’àmbit de l’alimentació sinó també en sectors on la dimensió hallal també hi és present, hi ha més marge d’activitat per la banca islàmica, més activitat econòmica en relació a les peregrinacions a la Meca, etc... És evident que el retorn als principis estrictes de l’Islam comença a ser un negoci interessant pel seu volum econòmic.


Un altre factor a tenir present és la consolidació d’un Islam institucionalment desconnectat. A França hi ha unes 2.500 mesquites i llocs de cultes. D’aquestes hi ha només 500 inscrites a alguna de les federacions de musulmans, les 2.000 restants no tenen cap vincle institucional. Són mesquites amb imams autoproclamats guies de l’Islam. Davant d’aquest estat de coses, i davant la incapacitat de vertebrar el món musulmà, les corrents salafistes han endegat una estratègia d’apoderar-se d’aquestes mesquites independents de l’associacionisme musulmà. França té un problema davant d’aquesta realitat i no se sap massa que fer. En paral·lel s’estén la idea entre els francesos que l’Islam és una religió incompatible amb els valors republicans i que porta en el seu sí una concepció violenta i intolerant amb les altres religions i creences. Al final, uns i altres, musulmans fonamentalistes i francesos crítics, forgen la idea de que l’Islam està en contra d’Occident.  La situació francesa aporta forces llums per prendre nota i no caure amb els mateixos paranys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada