(Extracte d'un article que vaig publicar amb el títol “Diàlegs per a un amic neoliberal” en el llibre “El neoliberalismo en cuestión” obra col·lectiva de Cristianisme i Justícia publicat per Sal Terrae en 1993. Els comentaris anotats entre parèntesis són notes addicionals per situar el text en el context actual).
(Reflexió sobre un punt de trobada amb el pensament liberal moderna: la democràcia política)
En el camp de la democràcia política és on el neoliberalisme ha consolidat una cultura alternativa adequada per al nostre temps. Les seves crítiques a les limitacions del sistema democràtic occidental no han de refutarse per considerar-les com a simples intents deslegitimadoras del mateix. Més aviat tal deslegitimació pot produir-se si la cultura política existent potència i consolida, com a senyals d'identitat pròpies, alguns dels seus elements més perniciosos tals com: a) inclinació al pragmatisme; b) difuminación dels referents ideològics en les opcions polítiques; c) oblit dels conflictes socials; d) adelgazamiento de la participació democràtica; i) tecnificació de la política i encumbramiento del gestor públic com a substitut del polític.
El desafiament plantejat a la governació de la nostra societats prové de la seva creixent complexitat, les seves inevitables inestabilitats i constants desequilibris. Aquesta situació no pot conduir al desànim ni a l'atrincheramiento en posicions dogmàtiques. El diàleg de tradicions torna adquirir la seva justa dimensió: torna a ser necessari a fi de trobar una alternativa al que els membres del Club de Roma qualifiquen de "creixent obsolencia" dels sistemes de governabilitat, doncs "les seves estructures van ser dissenyades en l'essencial fa més d'un segle per satisfer les necessitats de societats molt més simples que la present" (King,A. i Scheinder,B. "La primera revolución mundial. Informe del Consejo al Club de Roma. Plaza Janés, Barcelona 1991 pág.182) . En aquesta recerca d'alternatives els punts de trobada poden ser molts i segur que ells faran possible que la "Humanitat i la compassió" (King,A. i Scheinder,B. "La primera revolución mundial. Informe del Consejo al Club de Roma. Plaza Janés, Barcelona 1991 pág.191) impregnin l'acció política .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada