El Consell de la Comunitat Marroquina a l’Estranger (CCME), organisme governamental, ha organitzat a Casablanca,el passat cap de setmana, un col·loqui internacional sobre “L’Islam a Europa, quin model?”. El títol de la trobada era ja tota una declaració d’intencions. Aquesta trobada era la continuació d’un primer col·loqui fet pocs mesos abans a Fes. Durant dos dies, acadèmics, pensadors i dirigents de les comunitats musulmanes marroquines a l’estranger, han reflexionat sobre la possibilitat de tenir una via europea de l’Islam.
L’interès dels promotors d’aquest encontre, la CCME, era doble. En primer lloc, establir un lligam amb les noves generacions de pensadors i acadèmics marroquins disseminats per Europa i que reflexionen sobre l’Islam des d’un altre context molt diferent al viscut al Marroc. El segon objectiu és articular un nou discurs sobre l’Islam coherent amb les diferents realitats viscudes als països europeus. En el ben entès que qualsevol reflexió en aquesta direcció es projecte en la realitat interior del Marroc gràcies a la diàfana comunicació existent entre els marroquins de la immigració i els de l’interior.
En el col·loqui de Casablanca s’ha evidenciat la necessitat de promoure, des de la situació dels musulmans marroquins a Europa, una via europea a l’Islam. Un model religiós específic pels musulmans que són europeus. Aquests procés comportarà formular diverses preguntes sobre alguns aspectes bàsics de l’Islam, dels seus preceptes i ritus, així com de la forma com s’organitza el culte islàmica en les societats europees.
El repte llançat per la CCME és d’una profunda importància estratègica per les societats europees perquè convida a emprendre una reflexió que qüestiona un dels principis bàsics de l’Islam: la seva universalitat. Explorar nous camins, cercar noves vies o models adaptats a la realitat europea no deixaran indiferent als guardians de l’ortodòxia islàmica. Al propi col·loqui de Casablanca ja van aparèixer algunes veus dissonants, o incòmodes amb aquest plantejament. Alguns assistents, entre ells alguns ulemes membres del Consell Europeu d’Ulemes, varen qüestionar certes intervencions. Foren especialment crítics amb les dades i opinions aportades per un grup de sociòlogues musulmanes, professores de diferents universitats europees, que mostraven a partir d’estudis empírics l’emergència d’un nou Islam a Europa viscut entre el culte i la cultura.
L’Islam malaquita, l’Islam del Marroc, reivindica el seu espai en aquest context de globalització i de canvi, i de noves formulacions conceptuals. Els musulmans marroquins recorden que el ritus malaquita representa una interpretació flexible i adaptable de l’Islam. Virtuts que són avui necessàries en aquest procés de deconstruir l’Islam a Europa per tal de transitar cap un model propi. Espero poder aprofundir aquestes qüestions en uns nous posts. Avui he fet només una crònica d’urgència a la tornada de Casablanca.
L’interès dels promotors d’aquest encontre, la CCME, era doble. En primer lloc, establir un lligam amb les noves generacions de pensadors i acadèmics marroquins disseminats per Europa i que reflexionen sobre l’Islam des d’un altre context molt diferent al viscut al Marroc. El segon objectiu és articular un nou discurs sobre l’Islam coherent amb les diferents realitats viscudes als països europeus. En el ben entès que qualsevol reflexió en aquesta direcció es projecte en la realitat interior del Marroc gràcies a la diàfana comunicació existent entre els marroquins de la immigració i els de l’interior.
En el col·loqui de Casablanca s’ha evidenciat la necessitat de promoure, des de la situació dels musulmans marroquins a Europa, una via europea a l’Islam. Un model religiós específic pels musulmans que són europeus. Aquests procés comportarà formular diverses preguntes sobre alguns aspectes bàsics de l’Islam, dels seus preceptes i ritus, així com de la forma com s’organitza el culte islàmica en les societats europees.
El repte llançat per la CCME és d’una profunda importància estratègica per les societats europees perquè convida a emprendre una reflexió que qüestiona un dels principis bàsics de l’Islam: la seva universalitat. Explorar nous camins, cercar noves vies o models adaptats a la realitat europea no deixaran indiferent als guardians de l’ortodòxia islàmica. Al propi col·loqui de Casablanca ja van aparèixer algunes veus dissonants, o incòmodes amb aquest plantejament. Alguns assistents, entre ells alguns ulemes membres del Consell Europeu d’Ulemes, varen qüestionar certes intervencions. Foren especialment crítics amb les dades i opinions aportades per un grup de sociòlogues musulmanes, professores de diferents universitats europees, que mostraven a partir d’estudis empírics l’emergència d’un nou Islam a Europa viscut entre el culte i la cultura.
L’Islam malaquita, l’Islam del Marroc, reivindica el seu espai en aquest context de globalització i de canvi, i de noves formulacions conceptuals. Els musulmans marroquins recorden que el ritus malaquita representa una interpretació flexible i adaptable de l’Islam. Virtuts que són avui necessàries en aquest procés de deconstruir l’Islam a Europa per tal de transitar cap un model propi. Espero poder aprofundir aquestes qüestions en uns nous posts. Avui he fet només una crònica d’urgència a la tornada de Casablanca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada