dimecres, 13 d’abril del 2011

La burca i l’islamisme polític

El debat sobre l’ús de la burca i el niqab ha de fer-se amb sentit comú i combatre les pors o prevencions que es tenen alhora de parlar sobre aquesta qüestió. Estar en contra de la burca i niqab no és sinònim d’islamofòbia, com el dubtar sobre la conveniència de regular-ne el se ús és una manifestació de bonisme. Ni una cosa, ni l’altra. Escampar aquest estereotip, sí que és un acte contaminat d’un gran pes ideològic.


Una mirada atenta sobre aquesta qüestió permet descobrir que darrera l’ús de la burca i el niqab es manifesten dos fenòmens similars, però diferents origen i transcendència. Hi ha dones que adopten aquestes vestimentes perquè són fonamentalistes i creuen que, per estrictes raons religioses, han de ser invisibles a la resta dels humans excepte al seu marit i als éssers més propers. Podríem qualificar aquesta actitud com de fonamentalisme religiós. Es tracta d’una actitud passiva i defensiva. I com a tal ha de tenir un determinat tractament. Però hi ha una altra raó que justifica l’ús de la burca i el niqab. És el cas d’aquelles dones que ho fan amb actitud combativa i agressiva perquè ho veuen com una extensió del seu islamisme polític. En aquest cas, la manera d’abordar la qüestió ha de ser molt diferent de quan es tracta d’unes motivacions religioses.


Les dones que abans d’ahir exhibiren ostentosament les seus burques a Paris no eren unes fonamentalistes religioses, sinó persones alineades amb l’islamisme polític. Només des d’aquesta postura s’entén que el primer dia de prohibició aquestes dones adoptessin un gest totalment contradictori amb el sentit que té la burca: la exhibició i la notorietat d’una presència social. Amb la convocatòria a la premsa i la seva performance de burques es feren totalment visibles en contra de la pròpia finalitat de la burca i el niqab. Cal saber moure’s política i intel·lectualment en aquesta transició entre el fonamentalisme religiós i l’islamisme polític per tal de no confondre’s i adoptar estratègies equivocades. En cap cas la burca o el niqab tenen una defensa comprensible per la nostre societat, però cal contextualitzar molt bé per què i que la porta. Perquè, segons com es faci el debat polític i es reguli aquesta vestimenta, els grans beneficiats seran, sense cap mena de dubte, l’islamisme polític.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada