Algunes persones religioses han protestat contra l'anunci del govern català de que, en breu, proposarà dins d’una lleu sobre aspectes de seguretat pública, prohibir l’ús del vel integral en els espais públics. Diuen, els qui es lamenten, que aquesta mesura és restrictiva contra la llibertat religiosa. Com que tindrem temps per debatre la qüestió, avanço algunes idees.
La practica de tapar-se es comuna en moltes religions, però molt poques arriben a l’extrem dels vels integrals com proposen algunes interpretacions de l'Islam. Quan es pugui, i qui ho pugui fer, cal dir als catalans musulmans, amb serenor i respecte, que expliquen si aquesta pràctica està ben vista o no per part de l’Islam moderat. I, si defensen la seva restricció en l’espai públic de casa nostra. No cal defugir aquest debat. Perquè les religions viuen i s'expressen en uns entorns culturals on, a mesura que la societat ha anat madurant, s'han rebutjat determinades practiques i s'han incorporat de noves. Per això, les religions que han fet aquest procés poden afirmar que certes pràctiques religioses van en contra de la dignitat de les persones perquè són contraries a un codi moral comú com són els drets humans.
L’ús dels drets humans com a referència és un argument que presenta alguna punt feble, especialment perquè totes les religions, en més o menys intensitat, presenten algunes deficiències en relació alguns aspectes d’aquests drets. Però cal avançar en afavorir en aquest respecte, fins i tot per part de les religions. El fet de que sigui mal de molt, no representa cap excusa per denunciar allò que entra en contradicció amb els codis morals de la societat catalana. I això ho han d’integrar-ho totes les religions que volen normalitzar la seva presència a Catalunya. Per coherència amb aquesta argumentació em pregunto: quins són els criteris reals per prohibir l’ús del vel integral en l’espai públic? són morals o de seguretat, o els dos? i, en el cas que siguin els dos, quina és la millor llei per regular aquesta qüestió?.
La practica de tapar-se es comuna en moltes religions, però molt poques arriben a l’extrem dels vels integrals com proposen algunes interpretacions de l'Islam. Quan es pugui, i qui ho pugui fer, cal dir als catalans musulmans, amb serenor i respecte, que expliquen si aquesta pràctica està ben vista o no per part de l’Islam moderat. I, si defensen la seva restricció en l’espai públic de casa nostra. No cal defugir aquest debat. Perquè les religions viuen i s'expressen en uns entorns culturals on, a mesura que la societat ha anat madurant, s'han rebutjat determinades practiques i s'han incorporat de noves. Per això, les religions que han fet aquest procés poden afirmar que certes pràctiques religioses van en contra de la dignitat de les persones perquè són contraries a un codi moral comú com són els drets humans.
L’ús dels drets humans com a referència és un argument que presenta alguna punt feble, especialment perquè totes les religions, en més o menys intensitat, presenten algunes deficiències en relació alguns aspectes d’aquests drets. Però cal avançar en afavorir en aquest respecte, fins i tot per part de les religions. El fet de que sigui mal de molt, no representa cap excusa per denunciar allò que entra en contradicció amb els codis morals de la societat catalana. I això ho han d’integrar-ho totes les religions que volen normalitzar la seva presència a Catalunya. Per coherència amb aquesta argumentació em pregunto: quins són els criteris reals per prohibir l’ús del vel integral en l’espai públic? són morals o de seguretat, o els dos? i, en el cas que siguin els dos, quina és la millor llei per regular aquesta qüestió?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada