dilluns, 18 de gener del 2010

Budisme VII – Budisme mahayama

Amb el terme mahayana es designa la corrent budista que el segle I després de Crist es separa del budisme primitiu. Aquesta corrent planteja un camí vers la il·luminació menys estricte que la corrent hinayana. Com l’anterior escola tenen com a text de referència el cànon Pali Tripitaka i més de mil sis-centes obres. Nagarjuna és un dels pensadors d’aquesta escola i és considerat també un dels savis més importants del budisme. L’eix central del pensament de Nagarjuna és la idea de vacuïtat. Segons ell, per entendre la verdadera essència del món cal adonar-se que res existeix per sí sol, sinó que tot el que es percep és producte de la ment. Per això l’objectiu final del pensament budista és entendre aquest buit a partir del qual serà possible dissoldre la pròpia idea del jo. Per poder arribar al nirvana cal desenvolupar la compassió que vol dir comprendre el sofriment de l’altre. Aquesta orientació condiciona el propi camí del nirvana. Nagarjuna proposa renunciar a la possibilitat del nirvana personal si amb això pot ajudar-se a una altre persona a tenir la il·luminació.

Aquesta corrent proposa que cada persona pot aplicar els principis del budisme sense necessitat d’aillar-se del món ni optar per la vida monàstica. Pels partidaris del budisme mahayana Buda fou més que un mestre de l’asceticisme: el consideren un salvador.

La corrent mahayana fa súpliques,precs i invocacions a divinitats a través de sutras i mantres. Dins del budisme mahayana hi han dos pràctiques bàsiques. Una es la denominada camí dels deixebles. Aquest és el camí que segueixen la majoria de persones d’aquesta corrent. L’altra camí és el camí del bodhisatvas que segueixen aquells que volen procurar la il·luminació d’altres persones i aspiren amb això convertir-se en un Buda. Els que opten per aquest camí han de practicar: la caritat, la rectitud moral, la paciència i la capacitat d’esforç, la meditació i la saviesa.

Les festes principals d’aquesta corrent són: la festa del naixement de Buda que diferencien de la data de la il·luminació i de la mort; la festa Bodhi que commemora la il·luminació de Buda i la festa Paranirvana amb la qual es celebra la mort de Buda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada