La diversitat i heterogeneïtat de les idees budistes fa que alguns experts considerin que no formen un sistema religiós únic sinó que existeixen diferents tradicions amb prou identitat per constituir cada una un sistema religiós propi. La tradició explica que Buda promulgà més de 84.000 ensenyaments i no deixà res escrit. Caldria esperar uns quants segles després per trobar les primeres recopilacions dels seus ensenyaments. Amb tot, es considera que el pensament central de Buda està en el sermó de Benarés. Aquest pensament es troba resumit en les següents idees conegudes com Quatre Nobles Veritats.
1. La vida és essencialment sofriment, de frustració davant la caducitat d'un món en constant canvi. Tot passa ràpidament.
2. El sofriment prové del desig de viure, en l'afany d'actuar, de recerca del plaer i de possessió.
3. Una persona pot deslliurar-se del sofriment suprimint l'afany de viure i de gaudir. La supressió radical dels desigs i de les passions port a la serenitat i tranquil•litat absolutes. És el nirvana.
4. Per lliurar-se del sofriment cal seguir el camí dels vuit passes. Seguir-los és acostar-se a la il·luminació.
El camí dels vuit passes consisteix en les següents pràctiques
1. Coneixement recte de les Quatre Veritats (Samyak drsti). El coneixement correcte que significa abandonar el caràcter efímer de tot el que envolta a una persona
2. Actitud recta (Samyak sankapa): allunyar-se d'odis, enveges. No actuar per motivacions egoistes
3. Paraula recta (Samyak vaci) :no mentir ni parlar inútilment. Parlar reflexivament i evitar les mentides
4. Acció recta (Samyak karmanta): bona conducta moral. Actuar correctament que vol dir no fer mal a altres essers, guanyar-se la vida sense mal, no apropiar-se del que és d’una altra persona o controlar la conducta sexual.
5. Ocupació recta (Samyak ajiva): Guanyar-se la vida no fent res que vagi en contra dels principis morals.
6. Esforç recte: fomentar tendències bones (Samyak vayama). Esforçar-se de manera intel·ligent per assolir els objectius previstos.
7. Pensament recte (Samyak sati): no cedir als desigs. Atenció al cos, les sensacions, la ment i els objectes mentals.
8. Concentració recta (Samyak Samadhi): meditació. Controlar la pròpia ment per estar sempre vigilant i concentració/meditació correcta
La singularitat de les idees de Buda és que no parla mai de cap divinitat ni es pronuncia sobre la possibilitat d'una transcendència a la mort. S’ha dit que el budisme és una religió sense Déu, una religió atea. Si bé és certa l’absència de referències a una divinitat, el pensament de Buda aporta prous elements per descobrir quins són els grans poders universals que ordenen l’existència humana i com poden ser dominats.
1. La vida és essencialment sofriment, de frustració davant la caducitat d'un món en constant canvi. Tot passa ràpidament.
2. El sofriment prové del desig de viure, en l'afany d'actuar, de recerca del plaer i de possessió.
3. Una persona pot deslliurar-se del sofriment suprimint l'afany de viure i de gaudir. La supressió radical dels desigs i de les passions port a la serenitat i tranquil•litat absolutes. És el nirvana.
4. Per lliurar-se del sofriment cal seguir el camí dels vuit passes. Seguir-los és acostar-se a la il·luminació.
El camí dels vuit passes consisteix en les següents pràctiques
1. Coneixement recte de les Quatre Veritats (Samyak drsti). El coneixement correcte que significa abandonar el caràcter efímer de tot el que envolta a una persona
2. Actitud recta (Samyak sankapa): allunyar-se d'odis, enveges. No actuar per motivacions egoistes
3. Paraula recta (Samyak vaci) :no mentir ni parlar inútilment. Parlar reflexivament i evitar les mentides
4. Acció recta (Samyak karmanta): bona conducta moral. Actuar correctament que vol dir no fer mal a altres essers, guanyar-se la vida sense mal, no apropiar-se del que és d’una altra persona o controlar la conducta sexual.
5. Ocupació recta (Samyak ajiva): Guanyar-se la vida no fent res que vagi en contra dels principis morals.
6. Esforç recte: fomentar tendències bones (Samyak vayama). Esforçar-se de manera intel·ligent per assolir els objectius previstos.
7. Pensament recte (Samyak sati): no cedir als desigs. Atenció al cos, les sensacions, la ment i els objectes mentals.
8. Concentració recta (Samyak Samadhi): meditació. Controlar la pròpia ment per estar sempre vigilant i concentració/meditació correcta
La singularitat de les idees de Buda és que no parla mai de cap divinitat ni es pronuncia sobre la possibilitat d'una transcendència a la mort. S’ha dit que el budisme és una religió sense Déu, una religió atea. Si bé és certa l’absència de referències a una divinitat, el pensament de Buda aporta prous elements per descobrir quins són els grans poders universals que ordenen l’existència humana i com poden ser dominats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada