dilluns, 14 de setembre del 2015

Interrogar o entrevistar

M’han comentat que Ana Pastor és una entrevistadora molt afamada i amb gran predicament i, segons diuen alguns comentaris, una entrevistadora amb futur. No en dubto, però no m’agradà la seva entrevista al president de la Generalitat. Crec que en lloc de fer una entrevista sotmeté a Artur Mas a un interrogatori en el qual, l’entrevistadora tenia les seves conclusions fetes i havia de procurar que l’entrevistat donés les respostes adequades per avalar la seves tesis prèviament elaborada. Això quedà palès quan el president Mas demanà, després d’haver estat preguntat sobre els riscos de la independència, poder-ne explicar les avantatges. En aquell moment Ana Pastor el tallà secament dient: “No, la propaganda aquí no". La resposta molestà al president Mas que digué: “¿això és propaganda? ¿els avantatges són propaganda? jo crec que és informació". Pastor ha argumentat que "quan vostè parla en les compareixences públiques pot explicar els avantatges. Jo li pregunto pels riscos". Mas s'ha queixat aleshores que "en televisions d'àmbit estatal mai he pogut explicar els avantatges", però la periodista ha sentenciat que "les preguntes les faig jo". "No m'agrada que em diguin quines preguntes he de fer", ha remarcat.


¿Fou realment una entrevista o un interrogatori? Ana Pastor confon aquests conceptes. L’entrevista és un gènere periodístic que consisteix a sotmetre una persona a una sèrie de preguntes amb la finalitat de conèixer-ne les opinions, idees, propòsits, etc amb l’objectiu d’informar i ajudar a conformar una opinió. Es diu que l’entrevista és en profunditat quan l’entrevistador deixa parlar la persona entrevistada amb l’objectiu d’arribar al fons dels temes tractats. Molt diferent és l’interrogatori que, generalment, són una sèrie de preguntes fetes per una persona, especialment amb autoritat, a una altra per tal de treure’n conclusions. Els matisos són importants. L’interrogatori les conclusions les treu qui formula les preguntes, mentre que les entrevistes la professionalitat de l’entrevistador està en facilitar que l’oient o el lector sigui qui tregui les conclusions. En aquest cas Ana Pastor optà per interrogar i no per entrevistar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada