diumenge, 8 de gener de 2017

Delícies turques

Les delícies turques són llaminadures turques, també les fa a Xipre i Grècia, semblants a unes gominoles una mica més consistents, tallades a cubs i envoltades de sucre glas perquè no s'enganxin entre elles. Són molt apreciades a Turquia on es coneixem amb el nom de lokum. Són molt variades, no de forma però si de gust. Aquesta diversitat i la facilitat de fer les ha fet molt populars a Turquia i a mig món. La imaginació ha fet que aquestes llaminadures tinguin molta acceptació perquè, a més d’endolcir, proporcionen moltes i variades sensacions gustatives. Els lokum són d’alguna manera una metàfora de la situació del que viu avui Turquia i molts països islàmics. L’islam està sotmès a un procés de transformació causant de múltiples variants amb diferents graus d’acceptació entre els musulmans i amb diferents graus d’afectació a la societat. Una persona que viu a Estambul des de fa més de deu anys m’explicava com és perceptible la progressiva islamització de la societat des de que Erdogan governa el país. 

L’islam a Turquia, com en altres països que pretenen guiar-se o inspirar-se en la llei islàmica, es troben en una tessitura decisiva per determinar la seva governabilitat. En molts d’aquest casos es tracta d’un procés que comporta un pols amb corrents de l’islam partidàries d’un comprensió laica de la religió. Una de les assignatures pendents que tenen els musulmans és assumir que hi ha altres tipus de la relació entre religió i poder polític més enllà del confessionalisme tradicional dels islamistes. Els fets demostren que el pensament musulmà té moltes dificultats en trobar una expressió política en països com a Turquia. Els musulmans crítics i de pensament obert tenen forces problemes per revisar els principis doctrinals tradicionalistes que lliguen religió i política, teologia i poder. Més enllà d’aquests sectors, l’islam moderat hauria de ser més actiu alhora de denunciar determinades lectures rigoristes i literalistes de l’Alcorà i de la Sunna, i començar a fer l’exegesi i l’hermenèutica de la seva fe per tal de descobrir el valor del Transcendent més enllà de la literalitat de les paraules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada