Si els ciutadans tinguessin més memòria cívica o, en el seu defecte, revisessin les hemeroteques, descobririen la fragilitat evanescent de les afirmacions d’alguns dirigents polítics. La realitat, diuen, sempre supera la ficció i, en aquest cas, la realitat política esmicola la duresa de les grans afirmacions política. Això és molt evident quan calen fer pactes post-electorals per la governabilitat dels municipis. Les afirmacions genèriques proposades com a principis generals no tenen res a veure després amb el que les realitats locals acorden sota el principi (???) de les peculiaritats locals.
El sistema d’elecció d’alcaldes / alcaldesses és pervers. No és veritat que els ciutadans escullin la persona que serà alcalde. No és així. L’alcalde l’escull el plenari de l’ajuntament constituït pels regidors que sí han estat votats popularment. Són els regidors els que tenen l’oportunitat d’atorgar la condició d’alcalde / alcaldessa. Pot ser caldria revisar aquesta situació per tal que aquesta elecció representés millor la voluntat popular de manera directa.
Una iniciativa podria ser fer l’elecció directa de l’alcalde / alcaldessa de forma separada de la resta de regidors. Una altra possibilitat fora plantejar l’elecció a dues voltes per tal d’assegurar majories clares al front de les alcaldies. És veritat que la majoria la tenen els que són capaços de formar una majoria de govern, però més d’un cop els pactes es fan per anar en contra d’algú. Alguns d’aquests pactes si fossin explicats en el programa electoral podria provocar alguna modificació de la intenció de vot. Tal com està organitzat ara, la votació dóna els regidors una acumulació de poder que va més enllà del que expressen els ciutadans en l’acte democràtic de votar. Una altra possibilitat, menys recomanable, fora donar automàticament a la llista més vota la majoria per tal de governar sense pactar. Tot és possible, si la voluntat de canviar és per acostar més la representació política a la voluntat popular i no falsejar-la amb alguns pactes post-electorals.
El sistema d’elecció d’alcaldes / alcaldesses és pervers. No és veritat que els ciutadans escullin la persona que serà alcalde. No és així. L’alcalde l’escull el plenari de l’ajuntament constituït pels regidors que sí han estat votats popularment. Són els regidors els que tenen l’oportunitat d’atorgar la condició d’alcalde / alcaldessa. Pot ser caldria revisar aquesta situació per tal que aquesta elecció representés millor la voluntat popular de manera directa.
Una iniciativa podria ser fer l’elecció directa de l’alcalde / alcaldessa de forma separada de la resta de regidors. Una altra possibilitat fora plantejar l’elecció a dues voltes per tal d’assegurar majories clares al front de les alcaldies. És veritat que la majoria la tenen els que són capaços de formar una majoria de govern, però més d’un cop els pactes es fan per anar en contra d’algú. Alguns d’aquests pactes si fossin explicats en el programa electoral podria provocar alguna modificació de la intenció de vot. Tal com està organitzat ara, la votació dóna els regidors una acumulació de poder que va més enllà del que expressen els ciutadans en l’acte democràtic de votar. Una altra possibilitat, menys recomanable, fora donar automàticament a la llista més vota la majoria per tal de governar sense pactar. Tot és possible, si la voluntat de canviar és per acostar més la representació política a la voluntat popular i no falsejar-la amb alguns pactes post-electorals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada