He visitat meravellat l’exposició “Els mons de l’Islam” al Caixa Fòrum de Barcelona. Val la pena. La recomano amb entusiasme. Les obres exposades formen part de la col·lecció del museu Aga Khan. Són un conjunt de 190 obres que mostren l’evolució de l’art islàmic a través de totes les dinasties històriques. Es una representació àmplia, però no total, de com l’art islàmic ha anat evolucionant durant mil any. L’absència de l’art musulmà subsaharià o del sud-est asiàtic no desmereix aquesta exposició.
Al veure aquestes obres, situades en el seus contexts històrics, hom s’adona del grau de tolerància i permeabilitat de l’Islam en els seus primers moments. Així, a través de les obres es pot resseguir el pluralisme ètnic, cultural i lingüístic de l’Islam. Aquesta mirada a través de la interacció cultural permet destruir alguns dels mites que es fa corre interessadament: la prohibició de representació d’éssers animats. L’exposició està plena de mostres de persones i animals que il·lustren escenes de la vida quotidiana o representen aspectes devocionals. Destaca, per exemple, un mihrāb de Damasc entre 1575-1580 on es representen animals o un bol decorat amb un magnífic paó. Les obres perses i turques, així com les dels mogols, són riques en figures humanes.
La majoria d’obres estan plenes de luxe i mostren un art refinat i ben elaborat. Els otomans, per exemple, feien servir l’art per atraure l’atenció de la població cap el poder i l’autoritat del soldà. Molts anys després, les nostres autoritats semblen seguir els mateixos camins. Un art al servei del poder. En qualsevol cas, un art preciós, evocador de bellesa i algunes obres d’un formalisme plenament actual.
Al veure aquestes obres, situades en el seus contexts històrics, hom s’adona del grau de tolerància i permeabilitat de l’Islam en els seus primers moments. Així, a través de les obres es pot resseguir el pluralisme ètnic, cultural i lingüístic de l’Islam. Aquesta mirada a través de la interacció cultural permet destruir alguns dels mites que es fa corre interessadament: la prohibició de representació d’éssers animats. L’exposició està plena de mostres de persones i animals que il·lustren escenes de la vida quotidiana o representen aspectes devocionals. Destaca, per exemple, un mihrāb de Damasc entre 1575-1580 on es representen animals o un bol decorat amb un magnífic paó. Les obres perses i turques, així com les dels mogols, són riques en figures humanes.
La majoria d’obres estan plenes de luxe i mostren un art refinat i ben elaborat. Els otomans, per exemple, feien servir l’art per atraure l’atenció de la població cap el poder i l’autoritat del soldà. Molts anys després, les nostres autoritats semblen seguir els mateixos camins. Un art al servei del poder. En qualsevol cas, un art preciós, evocador de bellesa i algunes obres d’un formalisme plenament actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada