En el darrer número de “Le Monde des Religions” hi ha un interessant article de Florence Quentin sobre l’augment de les persones sense religió a França. La seva anàlisi es basa en una enquesta publicada per Parisien Aujourd’hui en France. La primera conclusió és que l’ateisme guanya terreny a França, tal com succeeix en altres països europeus. El percentatge d’ateus s’acosta al de les persones que s’afirmen creients, 34% els primers i 36% els segons. D’aquests darrers, el 22% de persones s’interroguen si creuen realment en Déu i un 8% afirma que no ho saben però no s’ho pregunten. Els resultats mostren que les dones són mes creients que els homes. El 34% de persones que es diuen catòlics afirmen que no creuen en Déu.
Florence Quentin, es pregunta, ¿a partir de les dades globals de l’enquesta es pot considerar que l’ateisme aviat serà majoritari a França tenint en compte que la mostra de l’enquesta són mil persones que tenen internet?. Cal ser prudents. Probablement el que sí indica l’enquesta és una tendència, però no es prou significativa per treure’n conclusions definitives. Danièle Hervieu-Léger considera que l’enquesta demostra el progrés de l’indeferència religios, més que un triomf de l’ateisme. Ja que ser ateu comporta una decisió personal, motivada i fonamentada sobre una convicció íntima i evidenciada per una pràctica a favor de la negació de Déu. Situació que a França és avui molt minoritària.
A França la realitat és d’una gran indiferència pel fet religiós. Fenomen que s’explica pel gran creixement de l’individualisme i que les persones no troben en les religions respostes convincents a les preguntes que donen sentit a la vida. A més, cal constatar l’enfonsament de les estructures encarregades de transmetre les religions. Els experts consideren que el catolicisme francès, si bé és veritat que coneix un descens de practicants, ho compensa amb la vitalitat i vigor dels catòlics, cada cop més presents en la societat. De tal manera que el catolicisme a França, més que l’expressió d’un fet cultural històric ara seria el signe d’identitat d’una minoria de ciutadans. Mentre que hi ha una altra part de ciutadans que, sense perdre del tot els referents culturals catòlics, han fet un bricolatge religiós. Alguns analistes pronostiquen que a França es viu la sortida de la religió de l’àmbit social perquè aquesta ha deixat de ser rellevant per l’estructuració de la societat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada