dimarts, 27 de gener del 2009

Memorial de l'holocaust

Avui és commemora el dia internacional instituït per l’ONU en memòria de les víctimes de l’holocaust. És important no oblidar aquests fets. Cal mantenir viva la seva memòria perquè és la millor manera d’evitar que puguin tornar-se a repetir-se. La memòria d’aquest fet ens permet explicar als joves d’avui el que l’holocaust representà pel poble jueu i altres col·lectius, entre els quals hi havien també catalans que havien lluitat en la defensa de la democràcia i llibertat a Europa. És important no oblidar aquests fets. Cal estar amatents per evitar qualsevol nova expressió d’antisemitisme o menyspreu de la dignitat humana per raó de raça o creença. Per això cal treballar activament perquè la pau i la concòrdia permetin als pobles, les religions i les persones conviure en plena harmonia. Que mai més la barbàrie anorreï la raó.

En un dia com avui és pertinent rememorar les paraules del pastor protestant alemany Martin Niemoeller (1892-1984) escrites a l’any 1945 davant la barbàrie nazi.

Quan els nazis vingueren a endur-se els comunistes,
vaig callar, perquè jo no era comunista.
Quan empresonaren els socialdemòcrates,
vaig callar, perquè jo no era socialdemòcrata.
Quan vingueren a cercar els sindicalistes,
no vaig protestar, perquè jo no era sindicalista.
Quan vingueren a endur-se els jueus,
no vaig protestar, perquè jo no era jueu.
Quan vingueren a cercar-me a mi,
ja no hi havia ningú més que pogués protestar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada