Al Centre d’Estudis Jurídics i
Formació Especialitzada de la Generalitat han fet una interessant jornada
dedicada a compartir experiències d’aprenentatge en acció. El promotor d’aquesta
iniciativa, el dinàmic i emprenedor Jesús Martínez, ha impulsat aquest encontre
de diversos responsables de formació i recursos humans, i gestors de xarxes
socials per analitzar si les xarxes socials poden ajudar a la transformació del
models tradicionals de formació per tal d’oferir noves respostes a les necessitats
de les organitzacions. És evident que les organitzacions, siguin públiques o
privades, han de construir un nou relat formatiu unificador dels processos d’aprenentatge
individual i organitzatiu amb les aportacions pràctiques fetes per les xarxes
socials.
Algunes gran corporacions organitzacions
tenen importants experiències pràctiques que serveixen per demostrar com els
processos d’aprenentatge estan canviant profundament. Si dos anys enrere el 90%
de processos formatius en les organitzacions es feia de forma presencial avui
el 85% es fa de forma virtual. Hi ha diverses raons que expliquen aquest canvi d’estratègia
formativa. És evident que hi ha una raó econòmica, els costos de la formació
virtual són inferiors que la formació presencial, però aquesta no és la raó
fonamental. La verdadera raó està en com les persones aprenen en les
organitzacions. Els estudis empírics evidencies que les persones el 70% del seu
aprenentatge en les organitzacions el fan a partir d’experiències en el treball,
un 20% a través d’interaccions amb altres persones i només un 10% amb processos
formatius formals. Si aquesta és la realitat és evident que cal canviar el
paradigma formatiu de les organitzacions.
En aquest nou paradigma té
molta importància l’ús de les xarxes socials tan en quant elles poden facilitar
l’intercanvi de coneixement o, dit amb més propietat, poden ajudar a que les
persones identifiquin on està el coneixement que necessiten. A més, les xarxes
socials poden contribuir a que els individus comparteixen experiències que
siguin font d’aprenentatge. Les idees força d’aquest nou paradigma són aprèn,
actua i comparteix. La ràpida obsolescència dels coneixements, es calcula que
cada cinc anys han de renovar-se els continguts apressos, obliga a trobar
estratègies d’aprenentatge flexibles, individualitzades i adaptables a la
multiplicitat de necessitats formatives. L’existència de molts recursos
formatius gratuïts a Internet, per exemple, facilita l’aprenentatge ràpid i
senzill. Avui es pot aprendre quan fa falta adquirir els nous coneixements. Els
especialistes han senyalat que el futur està, no tant en el que aprenguin les
persones sinó en saber trobar el coneixement que es necessita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada