Darrerament es parla molt de la postveritat,
nou concepte que serveix per explicar la vella costum de mentir però fent-ho d’una
manera que sembli que es diu la veritat. La mentida i la manipulació estan ben
presents en la nostra societat i alguns polítics n’han fet un estendard. La
postveritat ha estat possible, en part, gràcies a la rapidesa de transmissió de
la informació a través de les xarxes socials. L’aparició de les xarxes socials
ha canviat substancialment el mateix sentit de la informació. Abans, aquesta circulava
lentament a través del mitjans de comunicació i el seu objectiu bàsic era
contribuir a formar la consciència crítica de la ciutadania. Ara, no. Les xarxes
socials, més que transmetre informació per l’educació del civisme o de la capacitat
crítica dels ciutadans, el que persegueix és transmetre creences. Moltes
persones consumeixen les creences que els proporciona constantment les xarxes
socials. Allò que es diu en les xarxes mereix ser elevat a la categoria de
veritat sense cap verificació o sospita.
El receptor, pròpiament es podria
parlar de consumidor de les xarxes socials, rep una informació que és integrada
com a creença i assumida com a veritat, sense cap mena de contrast. La postveritat
s’alimenta i alimenta aquesta estratègia. Molts individus del temps postmodern,
en lloc de la raó per identificar la veritat, accepten plàcidament tot allò que
li proporcionen les xarxes socials gratuïtes que li mereixen, més o menys
confiança. El populisme polític coneixedor d’aquest fet se n’aprofita per
construir percepcions de la veritat a partir de mentides. Manipulació a favor
dels seus interessos mai confessats. Aquest populisme juga amb avantatja perquè
sap que molts individus no són massa primmirats alhora de contrastar la
informació rebuda. En general, se la creuen i res mes. Al final, les xarxes
socials s’inunden de falses notícies, informacions falsificades i mentides
cegudes com a veritats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada