Els estudis sociològics demostren
que les persones tenen creences però poques pràctiques religioses. Pot ser
caldria matissar l’observació: hi ha menys pràctiques religioses de les
considerades tradicionals. La fe segueix present en el cor de moltes persones i
s’expressa per nous canals i amb nous signes; alguns propers al que podrien
considerar simbologia religiosa però d’altres són propostes de noves
significacions. La nova religiositat explorar expressar-se a partir d’un
univers de signes reformulats per ser comprensius a les persones d’avui. Junt
amb el manteniment de la simbologia tradicional s’incorporen signes que donen
una nova significació a l’experiència creient. És un procés de recerca i
experimentació; d’obertura i de diàleg amb les noves realitats socials. Però no
tothom ho entén així. Alguns sectors del catolicisme tancat no vol dialogar la
seva creença amb la cultura del seu temps com feu en el seu moment Pau de Tars.
Els incomoda dialogar amb les noves realitats socials i assumir noves formes
d’expressar la creença avui.
En lloc de proposar caminar a les
palpentes per cercar a Déu quan es deixa trobar, aquells sectors del
catolicisme proposen una refundació del Levític. Es tractar de regular la vida
cristiana sobre la base de prohibicions i reduir la llibertat responsable de la
persona a la mínima expressió. El retorn del Levític és una visió mortificadora
de la vida cristiana que s’afegeix al fet de viure amb totes les dificultats
que això comporta. La fe no es proposada com un alliberament sinó com una carga
feixuga. De tal manera que l’experiència creient es converteix en els seguiment
de normes d’un comprensió moralitzadora de la fe. Aquest moviments eclesials
són antropològicament pessimistes.
Aquesta visió pessimista present
en determinants sectors de l’Església catòlica impedeix atendre adequadament
les demandes d’esperança que emergeixen en la societat. Les persones ara, com
abans, necessiten respostes que donin sentit a la seva existència. Moltes
persones reclamen anuncis clars de camins salvació teixits a partir de viure
amb esperança. Aquests són els reptes d’avui: oferir a la humanitat en recerca
un sentit i una simbologia capaç d’omplir de sentit la vida. La invitació del
Ressuscitat és acompanyar a la humanitat en el seu caminar com ho feu amb els
deixebles d’Emmaús. Es un caminar segur cap el Regne de Déu que es comença a
construir cada dia amb el convenciment de que la resurrecció del Crist salva.
Però cal explicar això de forma vivencial per no construir una nova retòrica de
la salvació. Cal transmetre sentiments de salvació que siguin una invitació a
seguir el camí de Jesús. No hi espai pel pessimisme antropològic que avui
domina en molts indrets de l’Església catòlica. Tampoc hi ha espai pel bonisme
infundat. Simplement, cal oferir relats d’experiències de salvació que
alimentin l’esperança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada