Ha començat pels musulmans el mes
sagrat del Ramadà. Durant aquest mes de durada lunar els musulmans seguiran
escrupolosament una sèrie de rituals associats en aquest cinquè pilar
fonamental de la seva religió. Segons la tradició islàmica el dejuni durant el
Ramadà és una forma de mostrar la devoció a Déu, i, segons alguns teòlegs,
entendre el patiment d'aquells que passen gana perquè no tenen que menjar.
El dejuni durant el Ramadà no és
fàcil i encara és més difícil durant aquesta època, especialment per la
prohibició no poder, des de l'alba fins a la posta del sol, menjar, o beure a
més d’altres prohibicions. Després d’una llarga jornada de dejuni es celebra l'iftar; és el moment privilegiat de
menjar amb familiars i amics. Són hores de festa, sense les privacions del
Ramadà, que tornarà a mostrar el seu rigor a l’alba del dia següent. Tots els
musulmans del món celebren aquest ritus preceptiu. En alguns llocs no es pot
celebrar adequadament aquesta festa perquè hi ha restriccions a la llibertat
religiosa. Aquest és el cas dels uigurs, musulmans xinesos, que ho tenen forà
complicat per seguir el Ramadà. En altres països, el Ramadà es fa per llei, com
és el cas d’Aràbia Saudita i els països del Golf Pèrsic, l'Iran i Pakistan. En
aquests països hi ha l’obligació de fer el Ramadà. No es contempla el que és
bàsic en tota la llibertat religiosa: la possibilitat de no creure ni practicar
cap religió.
La imposició del Ramadà per llei,
diuen alguns savis musulmans, és un contrasentit i va en contra del propi
islam. Si el dejuni durant el Ramadà s’entén com és un acte de culte a Déu,
només té sentit quan es fa sortint del cor i no per obediència a les lleis de
l'estat o el control de la policia religiosa o de la pròpia societat. En aquest
cas la pietat religiosa és falsedat i hipocresia. Alguns mestres de l’islam,
categoria en la qual poden incloure’s imams i doctors en la llei, suggereixen
que en el cas d’un Ramadà en condicions climatològiques extremes caldria
flexibilitzar la seva pràctica. Es freqüent trobar musulmans que consideren que
el seu mes sagrat, ple de significació religiosa i ascesi personal, ni pot
imposar-se, a partir d’un patró de connivència amb les autoritats polítiques,
ni pot conduir a una pràctica inhumana que, en determinades circumstàncies, pot
alterar greument la salut dels practicants del dejuni.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada