Qui hauria pensat, pocs
anys enrere, que veuria la inversió de la dita clàssica de “Roma locuta, causa finita”. El gran èxit
del sínode de la família ha estat en el fet que Roma ha parlat, però no s’ha
dit la darrera paraula. La dinàmica sinodal ha llegat una agenda de treball eclesial
per resoldre a fons els temes que formaven el nucli dur del Sínode. La reflexió
papal als pares sinodals sobre la necessitat d’invertir la piràmide de la
jerarquia eclesial, ja deixava prou clar com l’Església catòlica ha d’afrontar en
el futur els debats doctrinals. Bàsicament, com indicà en un altre moment el
mateix Francesc, el que cal és “mirar i
de llegir la realitat, millor dit les realitat d’avui, amb els ulls de Déu, per
encendre i il·luminar amb la flama de la fe els cors dels homes, en un moment
històric de desànim i de crisi social, econòmica, moral i de prevalent
negativitat.”
El papa Francesc ha
aconseguit obrir de nou l’Església catòlica als problemes d’avui. Ho ha fet amb
un estil que em recorda com ho feu Joan XXIII amb la seva convocatòria del Concili
Vaticà II. Els resultats positius d’aquest sínode no estaran, probablement, en la
lletra dels documents conclusius, sinó en la dinàmica creada a partir dels
debats en les aules sinodals. És importat, com indicà el papa, no tant “no haver trobat solucions definitives a
totes les dificultats i als dubtes que desafien i amenacen la família, sinó
haver posat aquestes dificultats i dubtes sota la llum de la Fe, haver-les
examinat atentament, haver-les afrontat sense por i sense amagar el cap sota
l’ala”. Francesc convida a tota
l’Església a posar-se en camí per acollir el debat i la reflexió, i les
conclusions sinodals des de la perspectiva de la misericòrdia. Precisament, l’any
de la misericòrdia que comença crea les condicions perquè les esglésies locals
agafin des de les seves particulars perspectives les qüestions que han restat obertes.
Sobretot, que sàpiguen administrar la tradició i el codi canònic amb lectures
obertes per tal de resoldre els problemes que afecten a les famílies d’avui.
L’apel·lació a la perspectiva
de la diversitat aporta un visió fins ara inèdit als debats eclesials
generalment condicionats per l’obligada unanimitat que comportava la convicció de
que Roma locuta, causa finita. Però
ara no ha estat així. Els problemes i les solucions venen matisades per la
necessitat de fer lectures locals perquè, com afirmà Francesc, “ les cultures són molt diverses entre elles
i cada principi general –com he dit, les qüestions dogmàtiques ben definides
pel Magisteri de l’Església– cada principi general té necessitat de ser
inculturat si vol ser observat i aplicat .” Per fer-ho cal, com ha indicat
el mateix papa, “El primer deure de
l’Església no és el de distribuir condemnes o anatemes, sinó que és el de
proclamar la misericòrdia de Déu, de cridar a la conversió i de conduir tots
els homes a la salvació del Senyor”. En aquest sentit, ha senyalat el papa “l’experiència del Sínode ens ha fet adonar
millor, també, que els veritables defensors de la doctrina no són els qui
defensen la lletra sinó l’esperit; no les idees sinó l’home; no les fórmules
sinó la gratuïtat de l’amor de Déu i el seu perdó”.
L’ambigüitat d’alguns
conclusions sinodals permeten seguir treballant per trobar, des de les realitats
de les esglésies locals, les respostes més adequades als problemes abordats en
el Sínode. Això ha estat un dels resultats positius del Sínode, en uns moments
que un sector eclesial havia fet caps i mànigues per bloquejar qualsevol apertura
als problemes discutits. Hi havia sectors eclesials disposats a fer del Sínode
un lloc d’enfrontament dur entre dues visions de l’Església. El propi papa
esmentà aquesta situació al referir-se a l’ús de “mètodes no benèvols del tot” la realitat ha estat una altra. El
papa ha convidat a “superar tota
hermenèutica de la conspiració o tancament de perspectives, per a defensar i
per a difondre la llibertat dels fills de Déu, per a transmetre la bellesa de
la Novetat cristiana, de vegades coberta del rovell d’un llenguatge arcaic o
simplement no comprensible”.
Ara és el moment de
comprendre que l’apertura prudent i controlada del Sínode és una oportunitat que
té l’Església catòlica per resoldre satisfactòriament als diferents problemes
associats a la vida familiar avui. Tots ells qüestions que tenen un ampli abast
i que es manifesten, en cada continent o país, de forma diferent. En alguns
llocs, s’expressarà entorn als fenòmens relacionats a com la pobresa i
desigualtat afecten a la família; en altres, es concretarà entorn a la situació
de la dona dins la unitat familiar i en la societat; i en altres es manifestarà
en la comunió dels divorciats i tornats a casar o en l’acolliment de les homosexuals.
En tots aquests casos cal tenir present el que digué el papa Francesc: “el repte que tenim al davant és sempre el
mateix: anunciar l’Evangeli a l’home d’avui, defensant la família de tots els
atacs ideològics i individualistes. I, sense caure mai en el perill del
relativisme o de demonitzar els altres, hem provat d’abraçar plenament i
coratjosament la bondat i la misericòrdia de Déu que supera els nostres càlculs
humans i que no desitja altra cosa que «tots els homes es salvin»”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada