No pensava
experimentar les mateixes sensacions que Ricardo Daza quan quedà seduït per una
simple i senzilla fotografia de Mies van de Rohe. Ricardo Daza, a partir de la
contemplació d’una solo foto d’aquest arquitecte sabé llegir-la i interpretable
fins a treure-li el màxim partit. Tota aquesta experiència està recollida en el
magnífic llibre Buscando a Mies on
l’autor va deixatant en seu procés deductiu a partir de la contemplació de la
fotografia. Poc a poc, Ricardo Daza sap interpretar la múltiple i variada
informació present en la imatge fotogràfica.
He tingut
la mateixa experiència a partir d’una vella postal de l’aeri de sant Jeroni de
Montserrat. La postal aportava molta informació més enllà de mostrar una de les
cabines de l’aeri en un dels seus viatges per la paret de sant Jeroni des de
l’any de la seva inauguració 1929 fins el seu darrer, l’any 1983. La llegenda
de la postal permetia saber qui era l’autor de la fotografia, el seu editor i,
indirectament, estirant molt el fil, saber quan s’havia fet. Pot ser no amb
exactitud, al menys en quin període. El nom del fotògraf remetia a una de les
botigues més centenàries de Barcelona, avui lamentablement desapareguda, Estamperia de Arte de la plaça del Pi nº
1. Aquesta informació, tota present en la llegenda obria un camp d’estudi força
interessant sobre la personalitat i el treball gràfic de Joan Artigues,
fotògraf i propietari d’aquesta botiga. Existeixen altres postals iguals que
l’anterior amb una informació totalment diferent. Simplement es limiten a
reproduir parcialment el seu contingut.
La fotografia
també donava informació de la vegetació de l’entorn i l’estat de la carretera
del monestir de Santa Maria fins a can Maçana. Però, el que em cridà més
l’atenció foren les edificacions de les cases que es veuen en la part superior
de la carretera i que, per la seva posició, estaven situades resseguint un
revolt de la carretera de Monistrol de Montserrat. Sens cap mena de dubte
aquestes cases, situades a l’entorn de la font dels Monjos eren els habitatges
d’una petita urbanització coneguda en el seu temps com el Parc de la Colònia Puig. A partir d’aquí he començat a estirar el
fil, tal com feu Ricardo Daza amb la fotografia de Mies van der Rohe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada