dimecres, 14 de desembre del 2016

La postal

No pensava experimentar les mateixes sensacions que Ricardo Daza quan quedà seduït per una simple i senzilla fotografia de Mies van de Rohe. Ricardo Daza, a partir de la contemplació d’una solo foto d’aquest arquitecte sabé llegir-la i interpretable fins a treure-li el màxim partit. Tota aquesta experiència està recollida en el magnífic llibre Buscando a Mies on l’autor va deixatant en seu procés deductiu a partir de la contemplació de la fotografia. Poc a poc, Ricardo Daza sap interpretar la múltiple i variada informació present en la imatge fotogràfica.

He tingut la mateixa experiència a partir d’una vella postal de l’aeri de sant Jeroni de Montserrat. La postal aportava molta informació més enllà de mostrar una de les cabines de l’aeri en un dels seus viatges per la paret de sant Jeroni des de l’any de la seva inauguració 1929 fins el seu darrer, l’any 1983. La llegenda de la postal permetia saber qui era l’autor de la fotografia, el seu editor i, indirectament, estirant molt el fil, saber quan s’havia fet. Pot ser no amb exactitud, al menys en quin període. El nom del fotògraf remetia a una de les botigues més centenàries de Barcelona, avui lamentablement desapareguda, Estamperia de Arte de la plaça del Pi nº 1. Aquesta informació, tota present en la llegenda obria un camp d’estudi força interessant sobre la personalitat i el treball gràfic de Joan Artigues, fotògraf i propietari d’aquesta botiga. Existeixen altres postals iguals que l’anterior amb una informació totalment diferent. Simplement es limiten a reproduir parcialment el seu contingut.

La fotografia també donava informació de la vegetació de l’entorn i l’estat de la carretera del monestir de Santa Maria fins a can Maçana. Però, el que em cridà més l’atenció foren les edificacions de les cases que es veuen en la part superior de la carretera i que, per la seva posició, estaven situades resseguint un revolt de la carretera de Monistrol de Montserrat. Sens cap mena de dubte aquestes cases, situades a l’entorn de la font dels Monjos eren els habitatges d’una petita urbanització coneguda en el seu temps com el Parc de la Colònia Puig. A partir d’aquí he començat a estirar el fil, tal com feu Ricardo Daza amb la fotografia de Mies van der Rohe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada