dijous, 7 de novembre del 2019

Parar de fer el mal i rectificar

Durant propers posts continuaré publicaré un resum de l’article de Roger Burggraeve “El difícil però possible camí cap el perdó i la reconciliació” publicat a Selecciones de Teologia nº 58, Gener-Març 2019. L’autor és doctor en teologia moral, professor de la Facultat de Teologia y Estudis Religiosos de la Katholieke Universiteit demLovaina (Bèlgica). És especialista en el pensament ètic i religiós d’E. Lévinas.

(continuació)

Després d'aquest primer pas d'honest i realista reconeixement dels sentiments propis d'ira, hem de parar atenció a el mal infligit. La víctima ha de procedir en aquest camí de dins cap a fora. En concret, això significa que la injustícia obrada ha de parar i ha de ser rectificada. La víctima es dirigeix ​​a l'perpetrador sobre el mal comès, i aquesta comunicació pot ser una confrontació, un retret, o una acusació. De vegades, la víctima dubtarà sobre si establir aquesta comunicació, i potser voldrà posar-hi remei en silenci, sense que el perpetrador ho sàpiga. No obstant això, encara que això passi, no s'ha de permetre que la injustícia, l'insult, la infidelitat, l'assetjament, la humiliació, o l'abús continuïn. A més, el mal ha de ser rectificat i resolt (la qual cosa és totalment diferent de la venjança).

Si la justícia no és restaurada, la víctima probablement se sentirà encara més dolguda i frustrada, i això només farà que les emocions negatives s'intensifiquin i s'endureixin. El perdó no pot estar en oposició directa amb la justícia. El perdó no nega la necessitat de rectificació, sinó que la reconeix i va més enllà, tal com explicarem a continuació.

La dimensió de justícia i rectificació és indispensable perquè la confessió i el perdó només són possibles si tant la víctima com el perpetrador s'instal·len a la veritat. A l'parlar de "veritat" no ens referim a l'aspecte fred i formal de la simple comunicació de fets, sinó a la veritat existencial i viscuda. El reconeixement emocional del que ha passat i de l'patiment causat constitueixen la base per a una rectificació justa i per a l'acte generós del perdó (un acte que un no només hauria de voler donar, sinó també rebre).

(continua)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada