La paraula, telavisió, no
existeix. L’acabo d’inventar. Defineix la visió del món que deu tenir la
senyora que vaig veure ahir a Barcelona. Quan camuflada sota una gran tela
negra deambulava per uns grans magatzems de la ciutat. La visió del món d’aquesta
dona passava a través d’una tela, per això el món queda reduït al que permetia
la telavisió. Cal denunciar amb contundència aquests fets. Dir que aquesta
vestimenta és un tracte vexatori no és adoptar una posició genèrica intransigent. És optar a favor de la
dignitat de la persona humana i, de forma especial, per la igualtat de les
dones. La reclusió de la dona en un sac de tela és un fet particular que, en
cap cas, pot representar la situació de la dóna en l’Islam. Els experts parlen
d’un canvi de posició social de la dona dins de les societats àrabs, tot
reconeixent el llarg camí que cal recórrer per millorar la seva condició. Per
això que, la telavisió no és cap forma de progrés.
¿Podem ajudar a avançar
en aquest procés? Sí, de moltes maneres. Una d’elles és combatre els
estereotips. La dóna amb burca o nicab no representa la dóna musulmana. Existeixen
unes raons culturals empeltades a l’Islam que expliquen aquestes vestimentes. Cal
denunciar-ho amb fermesa. La marginació de la dona en les societats àrabs no és
un resultat d’una expressió religiosa, sinó d’un fet cultural que repercuteix
negativament tant en la dona com en l’home i contamina la religió islàmica. Per
això, l’aposta decidida és millor l’educació i l’adopció de programes socials
que ajudin a modificar aquests patrons culturals. De la mateixa manera que cal
dialogar amb l’Islam per avançar cap unes noves formes d’aculturació de la fe més
consistents amb les societats modernes. En cap cas, la indiferència és una bona
consellera davant d’aquest problema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada