Sant
Pau a l’epístola dels Corintis demana als cristians que no ens deixem
enlluernar per les filies personals “uns
afirmen: «Jo sóc de Pau»; altres: «Doncs jo, d'Apol·ló»; altres: «Jo, de
Cefes»; altres: «Jo, de Crist.»¿És que el Crist està dividit? ¿És Pau qui ha
estat crucificat per vosaltres? O heu estat batejats en nom de Pau?” (1Co
1,12-13). Es veu que la comunitat cristiana en el seu orígens ja es trobava
decantada per simpaties i adhesions. Han passat vint-i-un segles i la situació
no ha canviat massa. La comunitat creient ha fet de les seves tribus, grups,
simpaties, mirades o sensibilitats banderes de diferenciació i, en molts casos,
d’enfrontament. En lloc d’estar units en una adhesió al Crist, ens vanagloriem
de les preteses veritats del grup renunciant a construir una experiència
comunitària de la fe. Amagats en les trinxeres particulars no sabem ser
col·lectivament sal de la terra i llum del món.
Des
de la dispersió, a voltes instal·lada en cruels i doloroses pràctiques caïnites,
unes matusseres i altres força sofisticades, tal com denuncià fa anys el bisbe
Joan Carrera, no podrem recuperar la rellevància social de la fe. No es tracte
de recuperar falses notorietats del passat, però sí de viure i proclamar una fe
que vol ser una Bona Nova. La nova situació social del cristianisme l’ha fet ser
“minoria creativa”, tal com descriví
Benet XVI, però aquesta nova condició no comporta renunciar a proposar respostes
que connecten amb les inquietuds vitals de les persones. Els cristians hem d’ajudar a les persones que es
troben cercant el rostre de Déu en mig d’un món en canvi i saber descobrir Déu
en el rostre del sofriment.
Els catòlics
som diversos, i hem de defensar la nostre pluralitat com a riquesa dels dons i
talents de Déu, però el convenciment de la construcció de la fraternitat
cristiana ens ha d’animar a donar exemple de ser una comunitat d’amor,
enteniment i pregària comuna. La comunitat creient, la nostre església, ha de
ser un lloc privilegiat on la raó i els sentiments s’identifiquen amb l’anunci
de la Bona Nova. Des la dispersió, l’atomització o les disputes només podrem
anunciar una fe empobrida,a voltes enyorada d’un passat i incapaç de proposar l’esperança
del Regne de Déu. Hem d’estar units en la diversitat i no enfrontats per la
discòrdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada