Crec que a les societats occidentals s’ha donat un doble
fenomen que es podria qualificar d’invisibilitat
del referent religiós i d’irrellevància
social de la religió. Ambdós s’autoalimenten, però estan produïts per raons
diferents. La secularització ha comportat un canvi de sentit en el paper social
de les religions i això ha produït un
poc interès per les propostes de les religions. Més aviat, algunes d’aquestes propostes
poden arribar a provocar reaccions en contra perquè són presentades en forma de
confrontació amb el que socialment és acceptat com a normal.
Aquesta situació ha anat lligada a un cert replegament
de la religió a l’interior dels temples. En el cas de l’Església catòlica, molts
cristians s’han sentit atemorits, amenaçats, menystinguts o en condicions
d’inferioritat enfront una cultura dominant que presumia de ser no creient i,
segons en quins moments, practicava un laïcisme agressiu contra tota
manifestació de creença i, de manera especial, la catòlica. Davant aquesta
situació s’han produït reaccions defensives que han comportat viure la fe de
forma discreta i atemorida, defugint la seva explicitació. La fe ha quedat
reclosa en el temple. El fet de creure no era presentat com a motivació del
comportament. Això era evident en l’àmbit de la cultura i de la política. La
pressió de l’entorn era forta i la resposta adoptada era resguardar-se en una
certa invisibilitat o la dissimulació de la condició creient. A la fi, bé sigui
per la irrellevància social, bé sigui per aquesta invisibilitat moltes persones
han amagat o dissimulat la seva condició de creients.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada