Cada cop es coneix més sobre un
grup de cristians anomenats natzarens. Als
fets dels apòstols es diu “Llavors alguns
van baixar de Judea a Antioquia i adoctrinaven així els germans: --Si no us feu
circumcidar d'acord amb la Llei de Moisès, no us podeu salvar. Com que això va
provocar un conflicte i una discussió no pas petita de Pau i Bernabé amb
aquells, els germans decidiren que Pau i Bernabé, amb alguns més, pugessin a
Jerusalem per tractar d'aquesta qüestió amb els apòstols i els qui presidien la
comunitat”. (Ac 15,1-2). En aquest passatge s’identifica a un grup de
cristians que seguien mantenint costums i pràctiques, i també creences,
associades al judaisme. L’existència d’aquest grup provocà més d’un conflicte
que arribà a provocar un cert enfrontament entre els apòstols Pere i Pau que es
resolgué en l’acord de Jerusalem explicat a tot el capítol 2 de Gàlates.
Aquest grup de cristians, malgrat
les reprovacions dels apòstols, seguiren amb les seves creences que combinaven
la professió de fe en Jesús el Messies junt amb el manteniment de tradicions
jueves. Es tracta d’un grup de jueus messiànics inicialment seguidors dels
apòstols de Jesús que veuen en la revelació judeocristiana una manera de
realitzar el seu somni polític i religiós. Sant Jeroni, en una carta a Sant
Agustí de l’any 404, esmenta aquest grup i els denomina natzarens o ebionites que
els descriu com ni cristians ni jueus. El mot ebionita és un terme jueu que vol dir pobres. Origenes també els
descriu com a persones que “han rebut a
Jesús – i per això es presenten com a cristians –i al mateix temps volen seguir
vivint segons la llei jueva com el comú dels jueus” (Orígenes Contra Celsum v.61) i emfatitza que no
accepten els ensenyaments de Sant Pau. El bisbe sant Ireneu de Lió en un escrit
contra els gnóstics afirma que els natzarens segueixen l’evangeli de Sant
Mateu. Ètnicament són considerats com un grup de jueus (i de llengua arameu com
els hebreus). Diverses fonts confirmen l’existència d’una secta de cristians judaïtzants
a Síria. Si bé el nom de natzarens es donà, en una primer moment als jueus
seguidors de Jesús, posteriorment aquest nom es reservà per identificar alguns
dels grups separats del judeocristians. El nom de natzarens es feu servir per
recordar l’origen jueu d’aquest grup. Alguns autors també els anomenen
judeonatzarens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada