Barcelona ha estat avui un ciutat immersa en els
caos per la vaga dels treballadors del metro. Els ciutadans han vist reduïda
notablement la seva capacitat de desplaçament per anar als seus centre de
treball o d’estudi. Novament s’ha produït una situació que evidencia la
col·lisió d’interessos, tots molts legítims, però que exercits arbitràriament
generen un conflicte social. Ningú negarà el valor democràtic del dret de vaga.
Gràcies a l’exercici d’aquest dret, molts treballadors han assolit importants
millores socials i la societat ha esdevingut més justa. En moltes ocasions, el
dret de vaga s’ha exercit de forma responsable en situacions extremes com únic
recurs per aconseguir la justícia social negada per alguna de les parts després
d’esgotar altres vies de solució del conflicte social.
Quan s’exerceix el dret de vaga s’afecta, amb major
o menor intensitat, segons cada cas, altres drets socials. Avui, és evident que la
vaga dels treballadors del metro de Barcelona han afectat un dret social: el de
la mobilitat. Aquest dret és nou i és propi de les societats modernes,
especialment de les grans conurbacions urbanes. Entorn a aquest vaga apareixen
alguns elements que introdueixen una perspectiva nova a l’anàlisi d’aquest dret
social. En primer lloc, els actors del conflicte són ben singulars. Els
protagonistes de la vaga son treballadors públics i els damnificats directes són
els ciutadans que, a través dels seus impostos financen la prestació del servei
i les nòmines dels vaguistes. Situació ben curiosa. Una altra dimensió del
conflicte convida a analitzar, vist el cost que provoca la vaga, la
proporcionalitat entre el problema a dirimir i els efectes de l’actitud dels
treballadors.
Un altre fet particular d’aquest conflicte és del
fet que les parts enfrontades representen interessos diferents dins del sector públic,
tot i que uns d’ells, les autoritats, estan obligades a defensar un interès
general que sempre a de prevaldre per damunt dels particulars i parcials dels
vaguistes. És a dir, les justes vindicacions dels vaguistes s’han de contrastar
amb les limitacions que poden tenir les autoritats alhora d’acceptar-los en
funció de l’interès general Finalment, el cost d’oportunitat és un paràmetre
que també intervé en l’anàlisi d’aquesta vaga. Especialment pels efectes que
pot provocar en el desenvolupament econòmic de l’àrea metropolitana barcelonina
si pertorba profundament alguns dels esdeveniments que es donen a la ciutat.
Tots aquests factors fan de la vaga del metro de l’àrea metropolitana
barcelonina un conflicte especial que mereix ser analitzat amb una comprensió
diferent del tradicional enfoc de defensa del dret de vaga. Pot ser, si bé no
es pot renunciar mai al dret de vaga, perquè és un pilar bàsic de tota societat
democràtica, el que si que es pot discutir a fons i regular d’una altra manera
és el seu exercici més coherent a les noves realitats socials i a les
sensibilitats de la ciutadania.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada