Els primers moviments messiànics
sorgeixen poc després de la destrucció del Temple de Jerusalem. Hi havia una
grup de jueus cristians que havien vist directament la destrucció del Temple i
estaven frustrats per tal com havien anat els esdeviments després de la mort de
Jesús, principalment perquè no s’havia produït el retorn de l’anunciat "Messies Jesús." Es preguntaven, si era
ben bé veritat que s’havia de produir la reconstrucció del temple anunciada per
Jesús, tal com deien els evangelis ( Mc 14,58; Mt 26,61 i Jo 2,19) ¿Per què no
s’ha produït el “Dia del Judici" tal com s’havia dit si es donaven totes
condicions perquè passés això.? Certament, els textos de l’Evangeli parlen de
la destrucció del temple tal com diu Marc “Nosaltres vam sentir que deia:
"Jo destruiré aquest santuari, fet
per mans d'home, i en tres dies en construiré un altre, no fet per mans d'home”
(Mc 14,58) o el de Mateu “"Puc
destruir el santuari de Déu i reconstruir-lo en tres dies” (Mt 26,21).
Mentre que Joan dient el mateix hi dóna la interpretació del sentit de les
paraules “Destruïu aquest santuari, i en
tres dies l'aixecaré”. Els jueus replicaren: Aquest santuari ha estat construït
en quaranta-sis anys, i tu el vols aixecar en tres dies?. Però ell es referia
al santuari del seu cos” (Jo 2,19-21). L’evangelista Joan parla del fet
referint-se al fet de la seva resurrecció situada en el centre de la fe. Però
en el seu text deixa notar que en l’època d’escriure l’evangeli deurien
haver-hi propostes de reconstruir físicament el temple destruït.
Els jueus cristians tenen davant
seu un temple totalment destruït i els seus sacerdots aniquilats. Els romans havien
reprimit durament els rebels (especialment els zelotes) i les autoritats del
temple per haver donant-los suport. Davant
d’aquesta situació alguns jueus cristians propicien l’aparició d’un nou
messianisme. Aquesta era la situació a Jerusalem després de la destrucció del
Temple. Molts jueus havien mort com
conseqüència de la revolta i altres, entre els anys 68 i 69, n’havien
fugit en el moment del setge. Entre els que s’anaren hi havia els jueus
cristians liderats, probablement, pel bisbe Simó i el gruix dels jueus
cristians que alimentaven les esperances messiàniques. Aquest grup s’exilia al
nord dels Alts del Golan i Síria.
La destrucció del Temple l'any 70 provoca la divisió
entre els jueus. Alguns dels que es consideren jueus però veritablement
cristians quan pogueren retornaren per establir-se a Jerusalem, Judea, i altres
indrets. La resta dels que es consideraven veritables cristians es queden a
l’exili. Però hi ha un grup d’aquests jueus cristians, els més fanàtics, que es
negaren a retornar al mateix temps començaren
a distanciar-se de la resta de la comunitat cristiana de l’exili. Finalment,
aquests jueus cristians dissidents trencaren radicalment amb la resta de jueus
cristians. La seva esperança sobre el "Dia
del Judici Final" es concretarà d’una manera radical i diferent a com
ho predicaven els apòstols que encara vivien en aquella època. Aquests jueus
cristians dissidents elaboraren una proposta de salvació de tota la humanitat
que per realitzar-se havia de tenir una dimensió político-religiosa i militar.
Aquesta proposta partia de la necessitat de la reconstrucció del temple. Aquest tasca passà després a ser
l’objectiu principal del grup i atribuïren aquest paper al Messies Jesús. Aquests
primers creients en una fe messiànica terrenal assumiren que ell havien de
facilitar la vinguda del Messies definitiu i que ells estaven cridats a dominar
el mon. Aquest grup d’antic jueus cristians foren anomenats els judeo-natzarens
coneguts també com a natzarens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada