El
atemptats de Paris han provocat un xoc emocional a moltes persones. Ho visc en
el meu entorn. La percepció de proximitat dels assassinats a commogut
sentiments i consciències. La reacció empàtica davant del sofriment de les
víctimes de París ajudarà a comprendre el patiment que viuen diàriament moltes
persones a Síria, Irak i el Líban, o els habitants d’aquelles països amenaçats
per la violència extrema dels radicals islamistes. La corrent de solidaritat
amb les víctimes europees del terrorisme islamista s’hauria d’estendre amb les
víctimes d’aquesta mateixa folia a l’Orient Mig on diàriament moren centenars
de persones, siguin musulmanes, cristianes o d’altres religions, pels atemptats
dels mateixos islamistes radicals. Davant la globalització del terror, cal
respondre amb la globalització de la solidaritat. Tots els morts tenen el
mateix sentit.
L’anàlisi
de les causes d’aquest terror són diverses i complexes. Davant d’aquests
fenòmens els patrons d’anàlisi basats en les relacions tradicionals d’efecte –
causa són insuficients per comprendre el que passa. Per tenir una comprensió
real d’aquest problema cal assumir la complexitat que hi ha al darrera de l’aparició
de l’islamisme radical i violent. Aquest anàlisi l’he fet en varis comentaris
anteriors en aquest blog. Només voldria ampliar-los amb una nova dada: la importància
que té actualment l’increment de la implicació de Rússia en la defensa del règim
de Síria. La seva participació renova un pols mundial amb Estats Units que
recorda a les tensions viscudes durant la guerra freda.
Si
l’origen d’aquest problema és complex, també ho són les solucions que cal
adoptar. De nou remeto al lector a alguns comentaris anterior en aquest mateix
blog. No obstant, voldria afegir-hi alguna nova idea o emfatitzar-ne algun
aspecte que considero rellevant en tota aquesta qüestió, sobretot en el combat
contra l’islamisme radical i violent. En primer lloc, cal atendre la profunda
crisi d’identitat present en amplis sectors de la joventut europea,
especialment entre joves fills d’immigrants. Són aquests joves als qui l’islamisme
radical els ofereix uns referents sòlids que els treu de la seva desorientació
identitària. En segon lloc, cal gestionar millor la visibilitat de les
comunitats musulmanes a Europa i evidenciar la normalitat de la seva convivència
i la seva identificació amb els valors de la democràcia. Finalment, cal
facilitar el procés de renovació teològica de l’islam a Europa afavorint
aquelles corrents compromeses en la construcció d’un islam d’Europa en lloc d’un
islam a Europa. Només avançant en aquest camí les comunitats musulmanes
europees podran comprendre el que és essencial de la seva fe del que és
accessori o el que és, en tot cas, una deriva totalitària, integrista i
violenta de la seva religió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada