Reflexió
sobre el comentari de l’Evangeli de Marc (12,38-41) segons el papa Francesc. El
passatge de l'Evangeli es compon de dues parts: una on es descriu com no han de
ser els seguidors de Crist; l'altra on es proposa un ideal exemplar de cristià.
A la primera part, Jesús identifica i critica en els escribes, mestres de la
Llei, tres defectes que es manifesten en el seu estil de vida: supèrbia,
cobdícia i hipocresia. A ells els agrada "que els facin reverències a la plaça, busquen els seients a les
sinagogues i els primers llocs a taula". Però, sota aparences tan
solemnes s'amaguen falsedats i injustícies. Mentre fan el fatxenda en públic,
usen la seva autoritat per "devorar
els béns de les vídues" que
eren considerades, al costat dels orfes i els estrangers, les persones més
indefenses i menys protegides. Finalment, els mestres de la llei "fan llargues pregàries per fer-se veure".
També avui hi ha el risc d'assumir aquestes actituds. Per exemple, quan es separa
l'oració de la justícia. No es pot rendir culte a Déu i causar mal als pobres. O
quan es diu que s'estima a Déu, i no obstant això s'anteposa a la caritat la pròpia
vanitat, el propi benefici.
La
segona part del text de Marc és una escena ambientada al temple de Jerusalem,
precisament en el lloc on la gent tirava les monedes com ofrena. Hi ha molts
rics que tiren moltes monedes, i hi ha una dona pobra, vídua, que posa tot just
dues monedes. Jesús observa atentament a aquesta dona i crida l'atenció dels
seus deixebles sobre el fort contrast de l'escena. Els rics han donat, amb gran
ostentació, el que per a ells era superflu, mentre que la vídua, amb discreció
i humilitat, ha donat "tot el que
tenia per viure" Per això, diu Jesús, ella ha donat més que ningú.
Però ella no vol fer les coses a mitges amb Déu: es priva de tot. En la seva
pobresa ha comprès que, tenint Déu en ella, es té tot. Jesús ensenya que el
judici just no és la quantitat, sinó la plenitud. Hi ha una diferència entre
quantitat i plenitud. Es poden tenir tots els diners del món, però estar buit
interiorment. No és una qüestió de cartera, sinó de cor.
Davant
de les necessitats del proïsme, els cristians estan cridats a privar-se d'alguna
cosa indispensable, no només superflu; estan cridats a donar el temps
necessari, no només el que sobra; estan cridats a donar de seguida i sense
reserves el talent personal, no després d'haver-lo utilitzat per als fins
personals o de grup. Aquest és el mestratge de la pobra vídua que Jesús, entre
el desconcert dels deixebles, la presenta com a mestra de l'Evangeli viu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada