Sota
l’influx emotiu dels atemptats de Paris algunes persones, entre les quals es
troben alguns polítics, comencen a demanar el control i el tancament dels oratoris
salafistes radicals o que prediquin la violència. El conseller d’interior de la
Generalitat, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, ha demanat
prudència alhora de valorar el salafisme. En aquesta línia considero oportú tornar
a publicar un escrit editat fa uns quants mesos on intentava explicar les
diferents línies dins del salafisme. Per actuar adequadament contra la
violència del gihadisme terrorista cal entendre i comprendre quins són els seus
lligams amb unes determinades interpretacions salafistes.
El
salafisme contemporani és l’evolució de tot el pensament religiós i polític
anterior com a resultat del desengany que alguns salafistes tenen del sistema
política de la democràcia representativa. En bona mesura el salafisme moderna
havia confiat en la utilitat del parlamentarisme per superar l’etapa colonial,
però quan perceben que l’etapa de la descolonització és també perjudicial pels
països islàmics canvien de perspectiva política. La renaixença cultural,
política i religiosa patrocinada pel salafisme modern sota la denominada Nahda queda estroncada per l’actuació de
les potencies occidentals que continuaren subjugant els països musulmans.
Aquesta actitud provocà un gir en els punts de vista del salafisme que conduí a
l’aparició del salafisme contemporani. El salafisme es tornà políticament
xenòfob, profundament desenganyat del sistema parlamentari occidental, i religiosament
molt més integrista. El moment present deixà de ser una font d’inspiració per
la renovació de l’islam; la realitat política convidava a mirar com estaven
organitzada les primitives societats islàmiques. L’Occident ja no era una font
d’inspiració, sinó l’enemic a batre perquè era la causa de la decadència de
l’islam.
Salafisme
espiritualista.
Un grup d’imams de l’Aràbia saudita, entre ells Abu Abd ar Rahman Muhàmmad
Nasir ad Din al Albani (1914-1999), accentuen el caràcter religiós del
salafisme més que el polític. Afirmaren que l'acció política més eficaç passava
més a través de la predicació de la fe regenerada, la re-islamització de les
societats musulmanes, en lloc de l'acció política directa. Per al Albani,
enlloc de l’acció política, era necessari adoptar una estratègia de "as tasfiyatu wa tarbiyah"
(purificació i educació). Això volia dir, primer, regenerar la fe eliminant les
innovacions teològiques contemporànies i retornar a la fe autèntica, la dels
orígens, tal com la definien el salafistes. En segon lloc, educar els musulmans
en aquesta fe regenerada, de manera que s’havia de renunciar a totes les seves
pràctiques religioses anteriors considerades corruptes. Al Albani afirmava que
si es feia tot això sorgiria el canvi polític.
Els
salafistes d’aquesta corrent espiritualista proposen re-islamitzar les
societats musulmanes a través d’una predicació no violenta i no directament
política. El salafisme espiritualista critiquen qualsevol forma de gihadisme,
perquè el consideren contrari a l’islam i acusen als Germans Musulmans,
important germandat salafista, de no seguir la pràctica autèntica de l'islam
perquè han oblidat el principi islàmic fonamental del tawhid (monoteisme) al considerar que les ànimes dels musulmans es
salven a través del poder polític. El salafisme espiritualista és majoritària
en molts països europeus.
Salafisme polític. En la dècada
dels anys 50 del segle passat l’egipci Sayyid Qutb escrit també com Sayed Kutb
(1906-1966). Després de viure un temps a Estats Units per estudiar el seu
sistema educatiu tornà Egipte amb la convicció que la societat occidental
estava malalta d'individualisme, i que els països musulmans correrien el mateix
risc si continuaven sota la influència d’Occident. D’acord amb aquesta idea desenvolupà
una visió política fonamentada en la idea de la necessitat de netejar de la
societat musulmana qualsevol influència occidental. Creia que l’islam no es pot
limitar a la predicació religiosa, sinó que també calia fer acció política.
Elaborà una visió teològica nova entorn al concepte de tawhid hakimiyya
(unicitat de Déu en l'autoritat política): “nomes
Déu era l’origen del poder i no el poble”. Un estat islàmic veritable serà
aquell que reconeix l'autoritat de Déu també en els assumptes legals. Mentre
que, un estat construït sobre les lleis humanes o que aboleix les lleis
alcoràniques i les substitueix per lleis positives és un estat tirànic que cal
destruir. Per això, les societats musulmanes, enlloc de confiar en els sistemes
polítics occidentals, han de recuperar la idea política i social del califat
perquè ella expressava la necessària unitat entre política i la religió
islàmica. La font d’autoritat política està en els propis ensenyaments de
Muhàmmad i en les seves dites es troben prou referències de com cal organitzar
l’estat dels musulmans. Sayyid Qutb afirmà que els règims musulmans
contemporanis eren riddah, apòstates,
en aplicar les lleis seculars i laiques en lloc de la xaria, instituïda per
Al·là. Sayyid Qutb fou el primer líder del grup Germans Musulmans.
Salafisme
gihadista.
Aquest salafisme és una evolució extrema de l’anterior. S’oposen a restringir
l’acció religiosa a la predicació espiritualista i fan del gihad petit el
centre de la seva activitat. A l’islam hi ha dues gihads: el gran gihad, que és
la lluita interior en favor de la veritat i del bé, i el petit gihad, que és la
lluita armada contra els enemics. Aquest salafisme considera que ara és el
moment d’optar per aquesta darrera gihad. El seu objectiu últim és retornar a
l’islam primitiu, per fer-ho possible cal aconseguir uns països musulmans
alliberats, tant de qualsevol ocupació estrangera com dels governs considerats
impius perquè impedeixen construir un estat genuïnament islàmic.
El
salafisme gihadista va néixer, en la dècada dels anys 80 del segle passat, a
l'Afganistan durant la guerra contra l'ocupació soviètica per l’evolució
intel·lectual d’un grup de salafistes saudites, membres dels Germans Musulmans,
que havien anat a combatre els invasors soviètics. Poc a poc anaren evolucionant
i radicalitzant el seu discurs incorporant, al discurs més polític propi dels
Germans Musulmans, la visió més literalista de l’islam accentuant-ne els
aspectes morals i pietosos. El resultat d’aquesta transformació dels salafisme
fou l’enfortiment del moviment Takfir wal
Hijra que havia creat, anys abans, l’egipci Moustafa Choukri (1942–1978)
com una escissió dels Germans Musulmans. Els partidaris d’aquest salafisme
gihadista critiquen el salafisme tradicional, fins i tot al dels Germans
Musulmans, perquè han acceptar, en diferent grau, participar en el joc polític
dels estats musulmans enlloc de combatre’ls per impius. El salafisme gihadista
ha impulsat diversos grups terroristes per enderrocar diversos estats musulmans
a fi d’establir una república islàmic per la força i combatre als països
occidentals considerats avaladors d’aquests estats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada