Ahir,
l’associació “Entesa judeo-cristiana de Catalunya” tingué l’encert de convidar
a Abraham Skorka, rabí de la comunitat jueva de Benei Tikva de Buenos Aires y rector
del Seminari Rabínic Llatinoamericà, per parlar sobre “El dialogo sincero entre cristianos y judios a partir del papa Francisco”.
Abraham Skorka feu un elogi encés a favor del valor del diàleg per la
convivència. Part de la seva reflexió es centrà sobre el fet que Jorge
Bergoglio, llavors cardenal arquebisbe de Buenos Aires, li demanés prologar el llibre
“El jesuita” la seva biografia
autoritzada escrita pels periodistes Sergio Rubin y Francesca Ambrogetti l’any
2010. Skorka considera que aquest gest de Bergoglio és una inflexió històrica perquè és tot un gest, carregat de simbologia
dialogal, que un cardenal catòlic escollís a un rabí per prologar la seva
biografia.
Abraham
Skorka afirmà que es sentia hereu del pensament del gran filòsof Mordechai Martin Buber (Viena, Àustria
1878 - Jerusalem, Israel, 1965). La idea bàsica del seu pensament és la relació
jo-tu, en la qual radica l'autenticitat de la persona i que és el centre de la
seva concepció de la fe religiosa, de l'home, de la psicoteràpia i de la
filosofia social. Es basa en una relació entre dos subjectes que té el
llenguatge com a centre. Existir és sempre entrar en relació amb altres éssers
o cossos. Buber defensà la idea de que té sentit parlar d'un jo aïllat perquè
per definir-se necessita oposar-se a altres individus o al món. El rabí Abraham
Skorka el valor del diàleg a partir de més de trenta diàlegs amb el cardenal Bergoglio
i que es retransmetien per televisió. Explicà que s’escollien els temes a
parlar a partir de constatar que sobre ell tots dos, Skorka i Bergoglio, tenien
missatges a dir.
El
diàleg, digué Abraham Skorka, permet construir una sòlida muralla contra les
persones que actuen contra la humanitat en nom de Déu. Defensà el sentit de l’encontre
dialogal entre jueus i cristians perquè, en el fons, les dues tradicions
religioses estàn en continuïtat en la relació de l’home amb Déu. Per Skorka Jesús
no anul·là la promesa messiànica de Déu amb el poble Jueu, li afegí el sentit
de la parusia que dóna sentit a la fe cristiana. Aquesta diàleg ha de servir,
no només per relacionar-se aquests religions en harmonia, sinó per escoltar i
aprendre els uns dels altres. Gràcies al diàleg es descobreix el de bo que hi
ha en els altres i llavors, enlloc de confrontar-se amb l’altre, es cerca com l’altre
ens transforma. El pròxim pas en aquest diàleg serà totalment teològic. Això és
molt important perquè estableix un nou horitzó en les relacions entre jueus i
cristians. A l’acabar la seva intervenció Abraham Skorka resumí el seu
pensament afirmant que : “el diàleg no ens
ha de fer cambiar les identitats, sinó ajudar a entendre’ns”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada