¿
Qui foren els primers habitants de la península aràbiga? ¿Quan s'emprà per
primera vegada el terme àrab i a qui s'aplicà?.¿Qui eren els àrabs de l'època
pre-islàmica? ¿Com estava organitzada la seva societat? ¿De què vivien i on
s'assentaven?¿Van venir d'alguna part, d'on? ¿Com era el mitjà que habitaven,
semblant a l'actual o molt diferent? Interessants preguntes que encara estan esperant
resposta convincents. Hi ha moltes hipòtesis, però poques certeses històriques.
Es
té escassa informació directa sobre les comunitats humanes que habitaven la
Península Aràbiga abans dels temps de l'islam. Hi ha molt poques dades
arqueològiques de la zona i els registres escrits són molt insuficients,
bàsicament inscripcions i monedes provinents de la part sud de la península.
Els primitius relats més estructurats de la història dels habitants de la
Península Aràbiga provenen de referències d'altres tradicions culturals o de
tractats d'historiadors musulmans escrits molts anys més tard dels
esdeveniments narrats. Escriví l’arabista M. Lecker "les fonts literàries en àrab sobre la Aràbia preislàmica són abundants,
però poques vegades donen respostes directes a les preguntes que són d'interès
per a la investigació moderna". Molts dels tractats antics musulmans,
si bé tenen l'objectiu d'establir la genealogia dels àrabs a partir de dades
suposadament històrics, no hi ha evidències de quines són les fonts emprades
per establir les relacions de parentiu, per la qual cosa es té la impressió que
més aviat es tracta d'establir una genealogia que no contradigui el que diu
l'Alcorà o la Sunna. La tradició històrica àrab, i de manera especial els
genealogistes islàmics, projecten les seves creences de fe fonamentades dels
llibres sagrats de la seva religió cap a les evidències etnològiques
Per
poder obtenir més certeses sobre aquestes qüestions els investigadors han de
realitzar excavacions arqueològiques en llocs on es té la certesa que hi ha
jaciments amb interessant informació capaç d'aportar llums sobre aquests temes.
No obstant això, les autoritats actuals d'aquests llocs són reticents a
concedir permisos als arqueòlegs. Potser hi hagi la prevenció que algunes dades
poden fer trontollar algunes de les actuals certeses històriques, algunes
d'elles fonamentades en veritats de fe que en dades objectives. És evident que
les autoritats locals són reticents a concedir permisos perquè els arqueòlegs
puguin aportar dades certes sobre el que, ara per ara, són relats ben
intencionades per fer quadrar la història amb la teologia. La majoria d'experts
coincideixen a assenyalar que no hi ha cap certesa científica sobre els orígens
dels àrabs. Totes les fonts disponibles avui per avui són de l'època islàmica.
Són dades molt tardans. Per la seva banda, cap de les inscripcions islàmiques
disponibles recolza l'estructura genealògica tradicional presentada pels
tractats islàmics. Hi ha un gran consens a assenyalar que les dades de la
historiografia islàmica estan estructurats per suportar ens dades de fe. Cal
ampliar els coneixements geogràfics i antropològics per poder consolidar
algunes de les hipòtesis existents. Si no, tot seran simples interessants
especulacions, res més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada