De
tant en tant la vestimenta islàmica, (vel, burca i burquini), és objecte de
debat polític a occident. Per alguns, és la manifestació del salafisme radical
que no vol cap mena d’integració en la societat no islàmica; per altres, on
coincideixen feministes i gent ben intencionada, és un dret a defensar perquè
expressa la llibertat de les dones de vestir-se com vulguin. Segons com es
miri, estic d’acord amb els dos punts de vista. Però convé matissar moltes
coses perquè penso que, si bé manifesten una realitat no expressen el nucli del
problema.
¿Quin
és el nucli de la qüestió?. Opino que es troba en les següents qüestions no necessàriament
interrelacionades. Primer, la vestimenta és una opció personal que cal
respectar sempre hi quan no alteri les relacions socials, la seguretat de la
convivència i el seu ús no estigui imposat. Per això, cal respectar qui adopti
certes formes de vestir com opció de la llibertat. Però, ¿són sempre lliures les
dones musulmanes en determinats països islamista quan la policia de la moral
les obliga a tapar-se? És evident que no. Però, ¿que passa a occident?. ¿Són
lliures les dones musulmanes quan es tapen per pressions familiars o quan decideixen
tapar-se perquè, diuen, troben en l’adopció d’un determinada vestimenta una
afirmació de la seva identitat?. Respectable, però incomprensible que per temes
d’identitat una dóna musulmana europea hagi d’amagar la seva feminitat a la
vista dels demés.
I
això em porta a la següent consideració. L’islam més intransigent, aquell que
no vol cap mena d’interrelació amb els valors occidentals perquè els considera
decadents i encarnació del dimoni, propicien l’adopció d’una determinada
vestimenta islàmica femenina a occident. La seva proposta no és neutre, ni es
mou només en el camp religiós. El component religiós és secundari davant la
petjada cultural que significa situar les dones en posició subordinada respecte
als homes. El salafisme és vigorosament misogin. Això és el que hi ha al
darrera del vestit que amaga la feminitat de la dona. L’islamisme polític,
conscient de que bona part de la societat occidental s’irrita davant del
masclisme dominant en determinades concepcions de l’islam, porta el tema del
vestit de les dones a l’extrem a fi de provocar el conflicte polític. Perquè
aquest islamisme polític està convençut que la seva missió religiosa implica una
batalla política per canviar les regles de joc occidentals i sotmetre tots els
països al dictat de la llei islàmic. La única capaç, afirmen, de reconciliar,
l’home definitivament amb Déu, això sí mentre que la dona estigui tapada per una
tela.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada