Els temples sikhs es diuen gurdwara que significa la porta que
permet arribar al guru. El temple està dividit en tres àmbits. El primer és el darbar que és el lloc on es fan les
pregàries i els cants devocionals. En aquesta estància hi ha un altar on està
dipositat el Guru Grant Sahib durant el dia. La segona
estància és el sackhand que és el
lloc on es deixa el llibre durant la nit per tal de descansar. El tercer àmbit
és el langar o menjador on les
persones comparteixen el menjar.
Les principals cerimònies sikhs
estan relacionades en moments concrets de la vida de les persones. La primera
cerimònia és la imposició del nom del nen o la nena. Aquest ritus es fa al gurdwara. La següent cerimònia és la
imposició del turbant als nens al final de la infància. El turbant és un signe
d’obediència religiosa i de respecte. Els seus colors identifiquen a la persona
que el porta. Les persones que porten el turbant no poden treure-se’l i això
comporta problemes alhora de conduir vehicles que impliquin posar-se un casc o
desenvolupar treballs on sigui obligatori l’ús de casc protectors. Un altre
ritus és el Amrit Sanskar que és
l’entrada a la khalsa. A l’arribar a
la pubertat, aquells sikhs que ho vulguin, tan és que siguin homes com dones,
poden demanar l’ingrés a aquesta força militar religiosa. El matrimoni es
contrau amb el ritus d’Ananda Sanskar que és una cerimònia que es fa
en el temple. Els sikhs creuen que el matrimoni és per tota la vida. L’altre
cerimònia és l’Antam Sanskar que es
practica en el moment de la mort. El ritus de la mort està composat per una
pregària, Antim ardas, i la
incineració del cadàver, saskar. Les
cendres són escampades al mar o a un riu. Després els familiars van al temple
per fer l’Antim ardas que és lectura
del llibre sagrat durant deu dies.
El sikhisme no té sacerdots. Hi
ha una figura, anomenada granti, que
és la responsable de custodiar el llibre sagrat, llegir-lo i celebrar les
cerimònies. Qualsevol persona pot fer de granti
sempre i quan sigui acceptada per la comunitat. En la comunitat sikh no hi ha
monjos perquè es considera que no té sentit separar-se del món. La màxima
responsabilitat dels sikhs ha recaigut tradicionalment en el Jatedar que és la persona que presideix
el Akal Takht (Tron etern). Aquesta
persona s’escull en una assemblea de responsables de temples. El seu paper és
de poca autoritat doctrinal, només intervé quan hi ha alguna discrepància
doctrinal, més aviat actua de coordinador dels diferents temples.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada