Els
coneixedors de les dinàmiques vaticanes comenten que el papa Francesc té moltes
esperances en el sínode de bisbes sobre l’Amazònia a celebrar el proper octubre
de 2019 al Vaticà. M’han avisat que cal prestar molta atenció al
desenvolupament d’aquest esdeveniment. No serà un sínode de tràmit per abordar
aspectes de responsabilitat ètica i ecològic o parlar de la pastoral dels
indígenes com voldrien alguns sectors eclesials. Sembla que el papa vol
aprofitar les circumstàncies especials de la situació de la pastoral a l’Amazònia
per tractar de temes que tenen projecció a tota la universalitat de l’Església
catòlica. El passat divendres es presentà en el Vaticà el document preparatori d’aquest
sínode i la seva lectura es pot concloure que hi ha la voluntat de presentar l’
“Església amb rostre amazònic”.
El document
preparatori es divideix en tres parts seguint el mètode de "veure, jutjar
(discernir) i actuar". El text explica amb preguntes que permeten "un diàleg i una progressiva aproximació a la
realitat i expectativa regional d'una cultura de la trobada". Perquè,
com precisa el document, "els nous
camins per a l'evangelització i el plasmar una Església amb rostre amazònic
passen per els camins d'aquesta «cultura de la trobada» en la vida quotidiana".
Al presentar el document s’ha insistit que el sínode ha de saber entendre el reptes
que la regió amazònica planteja a la vida de l’Església catòlica i fer-ho amb
actitud escolta activa: “els qui no
habitem aquestes terres necessitem de la vostra saviesa i coneixement per poder
endinsar-nos, sense destruir, el tresor que amaga aquesta regió". L’Amazònia
planteja uns desafiament que van més enllà les dinàmiques locals i, pel seu
abast, s’estenen a tota l’Església universal i incideixen en el futur del
planeta. Per abordar tota aquesta problemàtica es demana "canviar el paradigma històric en què els
Estats veuen l'Amazònia com rebost dels recursos naturals, per sobre de la vida
dels pobles originaris i sense importar la destrucció de la naturalesa".
En el
document preparatori se subratlla així mateix que "el procés d'evangelització de l'Església a l'Amazònia no pot ser
aliè a la promoció de la cura del territori i dels seus pobles. Per a això,
necessita establir ponts que puguin articular els sabers ancestrals amb els
coneixements contemporanis ". El sínode de bisbes "està cridat a identificar nous camins per
fer créixer la cara amazònic de l'Església i també respondre a les situacions
d'injustícia de la regió, com el neocolonialisme de les indústries extractives,
els projectes d'infraestructures que danyen la seva biodiversitat, i la
imposició de models culturals i econòmics aliens a la vida dels pobles ".
L'Església amb rostre amazònic ha de «buscar
un model de desenvolupament alternatiu, integral i solidari, basat en una ètica
que inclogui la responsabilitat per una autèntica ecologia natural i humana,
que es fonamenta en l'evangeli de la justícia, la solidaritat i la destinació
universal dels béns, i que superi la lògica utilitarista i individualista, que
no sotmet a criteris ètics els poders econòmics i tecnològics ".
Segons
diu el document preparatori del sínode, cal encoratjar a que tot el Poble de
Déu no sigui indiferent a les injustícies de la regió per poder descobrir, en
l'escolta de l' esperit, els desitjats nous camins. Aquests nous camins per a
la pastoral de l'Amazònia exigeixen "rellançar
l'obra de l'Església" al territori i aprofundir el "procés d'inculturació" que exigeix
que l'Església a l'Amazònia faci propostes "valentes" , que suposa tenir «gosadia» i «no tenir por»,
tal com demana el papa Francesc. En aquesta línia el document destaca que cal “proposar nous ministeris i serveis per als
diferents agents de pastoral que responguin a les tasques i responsabilitats de
la comunitat. En aquesta línia, cal identificar el tipus de ministeri oficial
que pot ser conferit a la dona, tenint en compte el paper central que avui
ocupen les dones a l'Església amazònica. També cal promoure el clergat indígena
i nascut al territori, afirmant la seva pròpia identitat cultural i els seus
valors. Finalment, cal repensar nous camins perquè el Poble de Déu tingui
millor i freqüent accés a l'Eucaristia, centre de la vida cristiana”. Aquest
plantejament introdueix, serenament, la perspectiva
de l'ordenació ministerial de dones i dels viri
probati, aquests homes casats que s'han demostrat a nivell humà i pastoral.
Diversos bisbes, inclòs el cardenal Hummes, han patrocinat aquesta resposta a
la dificultat de crisis de vocacions sacerdotals. L’expressió viri probati "homes provats"
en fou introduïda pel Concili Vaticà II en el dret canònic de l'església
catòlica per referir-se als homes casats, de vida cristiana madura i
contrastada, als quals, de manera extraordinària, s'admet l'ordenació
sacerdotal (com diaques, preveres o bisbes).
El
document presentat divendres passat és un document preparatori i no és encara
el document de treball del Sínode. Advertiment fet pel cardenal secretari general
del Sínode Bisbes, Lorenzo Baldisseri. Però es va negar a descartar a priori cap
hipòtesi de treball, assenyalant que el mateix document assenyala que les
"noves vies" per explorar el Sínode "afectarà els Ministeris, la
litúrgia i la teologia" , incloent l'aprofundiment la "teologia
índia". Certament, aquest sínode pot ser un moment perquè l’Església catòlica
discuteixi i decideixi sobre diversos temes urgents plantejats per moltes
comunitats cristianes a fi de fer més efectiva la pastoral en les societats
contemporànies. Els temes insinuats pel document preparatori del Sínode són
complexos i ben segur que no deixaran indiferents a molts sectors eclesials uns
perquè entreveuran una oportunitat per renovar la vida eclesial, altres pel
temor de l’abast de la reforma que sembla vol emprendre el papa Francesc.
Caldrà estar-hi molt atents a veure com es desenvolupen els aconteixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada