L’actual diversitat religiosa és un valor per Catalunya, però també
comporta alguns riscos que no es poden menystenir. La tradició cristiana, tant
la representada per l’Església catòlica com per les principals famílies
protestants i l’Església ortodoxa del Patriarcat de Sèrbia, junt amb alguna
tradició budista, han estat religions preocupades per arrelar la seva fe en la
cultura catalana. Cada una d’aquestes religions, amb el grau d’intensitat i
importància dona per la seva influència social, han procurat trobar el seu
encaix dins de la societat i cultura catalana. Això ha estat fonamental alhora
de conformar la identitat nacional. L’Església catòlica catalana mai ha negat
mai aquesta vinculació entre església i pàtria; entre comunitat creient i
nació. Altres tradicions religioses han procurat afirmar i defensar la seva identificació
amb Catalunya i la seva realitat nacional.
Aquesta situació es pot alterar per les dificultats que tenen algunes
religions per vincular-se i relacionar-se amb la cultura catalana. Aquestes
religions, identificades com a tals amb les cultures dels seus països
originals, sinó s’aculturen en el nou context de la societat on ara s’expressen
es poden aïllar i tancar-se en un ghetto cultural estrany a la realitat social
de Catalunya. Això és el que pot passar l’Islam a Catalunya; sinó compren que cal
transformar-se amb l’Islam de Catalunya. Algunes noves famílies protestants,
especialment les vinculades en origen amb esglésies pentecostals d’Amèrica
Llatina, poden tenir un problema similar. El mateix pot passar amb altres
religions més identificades a una nació i poble. En aquestes circumstàncies, la
política d’afers religiosos ha de saber crear les condicions perquè aquestes
religions puguin transitar amb tota naturalitat cap la seva aculturació a la
realitat cultural de Catalunya. Cal promoure iniciatives que facilitin aquestes
religions sortir, si ho estan, del possible aïllament cultural i que, en
algunes circumstàncies, pot comportar una certa marginalitat cultural dels seus
seguidors en l’àmbit religiós.
Aquesta situació pot contrastar amb el que viuen les persones religioses en
el seu context educatiu i social des d’on es treballa activament perquè es
sentin integrades en la realitat catalana. Difícilment una persona religiosa
tindrà clarificat el seu sentiment de pertinència si a l’expressar la seva
creença ho fa amb uns referents culturals refractaris o estranys al que són els
valors culturals compartits per la societat catalana. Cal avançar cap a una
progressiva integració, en diàleg i harmonia, dels valors culturals
identificadors de la societat catalana i els referents culturals en el que
s’expressa una religió. Cal fer-ho amb respecte, assumint que d’aquest diàleg
sempre en surt una síntesi generativa de noves expressions culturals que
coexisteixen amb noves i velles formes d’expressar les creences. Per la
importància i complexitat d’aquestes qüestions, la política d’afers religiosa
ha de situar el problema de l’aculturació d’algunes religions com una de les
seves principals preocupacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada