Plouen crítiques, notícies, acudits, insinuacions, piulades i altres
artefactes comunicatius que tenen en comú l’abadia de Santa Maria de
Montserrat. A partir d’unes informacions, situades avui en el terreny de les simples
conjectures, i que avui es troben subjectes de contrast per una comissió creada
ad hoc, s’ha organitzat un estat d’opinió
mediàtica que ha culminat amb un acudit inapropiat i injust. Cal criticar i condemnar
el populisme d’agitació d’estereotips que tan abunda en la nostra societat. És
impropi i manipulador, per més veritat que fos el que ara s’està investigant, escampar
el dubte sobre l’honestedat de la comunitat monàstica de Santa Maria de
Montserrat.
Per entendre el perquè de tot plegat sempre ens hem de fer la tan coneguda
pregunta de: ¿qui surt guanyat escampant dubtes sobre la rectitud de tres abats
de Santa Maria de Montserrat?. Es bo intentar trobar respostes a aquesta
pregunta que és més complexa del que pot semblar a primera vista. Intentaré
donar algunes respostes. Una primera reacció és pensar que els mitjans de
comunicació persegueixen dir la veritat per contribuir a la lucidesa dels
ciutadans. Mentida. Pot ser sí que alguns medis cerquen el camí de la veritat, però
l’interès de la majoria de medis no és tan altruista. Recordo un comentari del
gran periodista Llorenç Gomis en una conferència: “l’interés dels editors dels diaris no és la veritat, sinó vendre més
diaris”. Gran màxima que pot ajudar a entendre algun dels aspectes de la
qüestió que ens preocupa. La majoria de diaris és un negoci i les seves mesures
sempre seran mercantils.
Aconseguir bones quotes de mercat és una preocupació interessada dels
editors dels medis de comunicació. Es legítim, estan al davant d’un negoci i
han de donar comptes al consell d’administració. Poden tenir bons resultats si
saben aprofitar despreocupadament la
llibertat d’expressió. Un bon escàndol ben administrat dóna molt a parlar, sempre més que els progressos
científics en recerca mèdica. Per això, alguns medis són àvids a mantenir viva
la flama de l’anticlericalisme latent a la societat perquè això ajuda a vendre
més o a mantenir altes quotes d’audiència. A més, el segment anticlerical és
actiu i amb forta implementació social. Constitueix un públic diana interessant
alhora de repensar el posicionament ideològic d’algun medi de comunicació,
especialment aquells que ara es troben repensant la seva identitat o reflotant la
seva economia.
Una altra lectura d’aquesta darrera efervescència mediàtica amb Santa Maria
de Montserrat està relacionada amb la filtració gradual de notícies
relacionades amb uns suposats casos d’abusos sexuals. ¿A qui pot interessar
anar informant a compta gotes? ¿per què aquesta estratègia de dosificació
creadora d’expectativa? Aquesta estratègia ha servit de bon pòrtic
propagandístic a una sèrie de reportatges emesos per la cadena Netxflix. El seu
realitzador ja anunciava que tenien força informació que aniria sortint. Per la
seva part, alguns diaris han actuat d’un bon amplificador del contingut temàtic
que la poderosa cadena comunicativa estava a punt d’emetre i que encara té en
programació. L’abadia de Santa Maria ha estat utilitzada en la campanya de màrqueting
del documental de Netflix. Documental produït per l’empresa Zeta audiovisual
que forma part del conglomerat comunicatiu del Grup Zeta, al qual també forma
part el Periòdico diari que començà amb la primera informació relacionant l’abadia
amb un cas d’abús sexual. En aquest cas, la màxima de l’enyorat Llorenç Gomis, pot
ajudar a resoldre una part de l’equació d’interessos que s’amaga al darrera del
tema dels suposats abusos en el monestir de Santa Maria de Montserrat.
¿Podrien haver-hi més interessos
que no fossin els purament econòmics? Penso que sí. ¿Per què ara, anys després
que algun dels denunciants comencés una campanya per retardar la prescripció
dels delictes d’abusos sexuals, surt el nom d’un monjo i es focalitza la
qüestió a Santa Maria de Montserrat? En l’actual context polític que viu
Catalunya hi ha sectors interessats en fer trontollar la solidesa de l’abadia
benedictina en l’imaginari col·lectiu de molts catalans. La filtració de la
informació ha tingut l’habilitat de construir un relat que afecta a tres abats
del monestir. Sembla que volen transmetre que des de la màxima responsabilitat
del monestir es volia tapar el fet. Se’ls presenta com a còmplices d’una
situació que, alguns medis s’han esforçat en presentar, com comprovada i
sentenciada. Això es suma amb altres campanyes destinades a fer dubtar de la
solidesa dels món simbòlic del catalanisme on l’abadia de Santa Maria de
Montserrat hi ocupa un lloc destacat. Com tot pedra fa paret, tota insinuació o
sospita insistentment repetida esdevé, a la llum de l’opinió pública, falsa
veritat. Quan passa això, hom pot sospitar que les casualitats són més que
improbables. Hi ha masses interessos polítics en joc com no intentar jugar la
carta de desprestigiar el monestir de Santa Maria de Montserrat.
Finalment, no fora aventurat pensar que l’abadia de Santa Maria de
Montserrat algú l’hagi col·locat al mig del foc amic generat per la
recomposició de l’espai polític de l’extrema dreta europea sota l’impuls dels
moviments catòlics integristes. L’ombra de Steve Banon a Europa és molt allargada, especialment combativa del
catolicisme conciliar. Els seus associats sempre han procurat alterar els punts
claus de la governabilitat democràtica d’alguns països i no han tingut cap
recança d’intentar desestabilitzar al mateix papa Francesc i sectors oberts del
catolicisme. L’abadia de Santa Maria podria ser un d’aquests objectius. En l’era
dels fake news i les big data gestionades per mentalitats poc
escrupoloses no ens ha d’estranyar que, un intel·ligent aprofitament de situacions compromeses per la credibilitat moral de l’Església,
serveixin per sumar en els intents de desestabilització dels pilars democràtics
de la nostra societat.
Cada una d’aquestes raons, i altres que poden suggerir-se, tenen la seva
pròpia dinàmica però poden estar perfectament interrelacionades o, simplement
retroalimentades per uns mecanismes totalment desconeguts per mi però que,
intueixo, deuen existir.
Davant tot el soroll mediàtic d’aquests dies, em ve de gust agrair a la
comunitat benedictina de Santa Maria de Montserrat tot el bé que m’ha fet. Res
del que es pugui dir minva el meu afecte vers un homes de fe que testimonien,
dia rere dia, el compromís amb l’esperit de la Regla de sant Benet. L’abadia de
Santa Maria de Montserrat són mil anys d’acompanyament espiritual. Per més que
escolti històries que m’han agafat desprevingut, res farà trontollar el
sentiment benefactor que sempre genera Montserrat. Per més que la realitat
sigui tossuda, per més que les portades dels diaris o els informatius dels
medis parlin insistentment d’uns suposats abusos, ni en el cas que això fos
així, res del que s’ha proclamat ha esquerdat la meva confiança amb aquesta
comunitat monàstica. Defenso la comunitat benedictina de Santa Maria de
Montserrat.
La seva vida monàstica presenta continuadament a la societat catalana la
possibilitat de viure en una comunitat guiada pel desig de ser bones persones,
plenes de saviesa i amb una vida interior que sigui font de pau i felicitat. No
està malament, especialment per un temps de recerca permanent de propostes que
portin sentit. Aquesta dimensió de comunitat monàstica com exemple de virtut
cívica ens és molt útil per endreçar l’ànima de la nostra societat. La meva
defensa de la comunitat de Santa Maria de Montserrat no impedeix reconèixer les
circumstàncies que poden alterar la vida comunitària perquè una comunitat
monàstica és un grup que on passen coses i es comporta amb les mateixes virtuts
i misèries presents en altres col·lectius de la societat. L’existència de
singularitat no desmereix el valor del conjunt. No pot haver-hi cap ombra de
dubta sobre l’honestedat de la comunitat de monjos per més que l’evidència
contrastada ens que, en algun moment, no s’ha fet el bé i el mal fet ha estat
motiu de patiment. La mateix comunitat ha manifestat ja la seva solidaritat amb
qui hagi sofert patiment en aquest procés. Segueixo confiant amb la comunitat
benedictina de Santa Maria de Montserrat perquè sé que en ella hi trobo consol
i quan hi truco la porta sempre s’obre per acollir-me.
D'acord amb aquestes reflexions.
ResponEliminaEl meu reconeixement a tota la Comunitat.
Francesc
Evidentment Totalment estic d´acord amb les teves Reflexions.JO m´estimo molt Montserrat i tota la comunitat benedictina,els agraeixo tot el Be que fan i jo particularment mai agrairé prou el que han fet i em fan.Aquest dies estic molt afectada per tanta Maldat Prego a la nostra estimada Moreneta que els Protegeixi i Beneeixi
ResponEliminaMontserrat C.
Molt d'acord amb aquesta reflexió, també penso , com tu dius, que si va ser , perquè treure-ho ara? per fer més mal a Catalunya, ja que Montserrat representa molt per tots els catalans. Tot el meu suport a l'abadia de Sta. Maria de Montserrat on he trobat consol i en trobo sempre .
ResponEliminaParece que en los 90 algunos jóvenes recibieron otro trato, y lo peor es que teniendo conocimiento de los hechos no se actuará...los miembros de la Iglesia no deben quedar impunes si cometen un delito, y los delitos hay que en su momento como ocurre en los asesinatos actuales investigarlo, no taparlo y que abusadores pedófilos queden impunes, los que ocultan estos hechos son cómplices, eso si, tras una investigación debe contemplarse la presunción de inocencia, lo que me espanta que se está descubriendo que la orden tenía constancia de las denuncias, pago por el silencio al más puro estilo Inquisición....y se olvidaron del caso, hay algo turbio....si un monje también es humano pero todos deberíamos cargar con nuestros delitos...
EliminaAbsolutament d'acord. És tracta d'empastifar tot allò d'honorable que molesta als corromputs. Tot el meu suport i el de la meva família a la comunitat benedictina de Santa Maria de Montserrat.
ResponEliminaSempre que he necessitat ser escoltada, he tingut al meu costat a un membre de la comunitat benedictina de Montserrat que ha escoltat i m'ha portat la pau d'esperit que necessitava. Sempre em tindran al seu costat
ResponEliminaEstoy de acuerdo, pero muchas personas creemos que por parte de miembros de las iglesias ha habido abusos a menores, y yo entiendo que eso acerca más al maligno que a Dios..yo estoy en contra de los pederastas y usted?...
EliminaConec prou bé l'Abadia.
ResponEliminaSé perfectement què representa Montserrat a la meva vida i a la de tanta gent.
Agraïment etern!.
Sempre hi sou.
Sempre amb vosaltres.
T'AGRAEIXO AQUEST ESCRIT. Jo també, per la llarga vinculació que durant 8 anys vaig tenir amb aquesta comunitat i per les grans amistats que vaig deixar allà amb els meus germans monjos, reafirmo la meva fe en la comunitat i rebutjo qualsevol campanya malintencionada que es pugui fer contra el monestir. Una abraçada
ResponEliminaAlfajores apoyas la pedofilia? Yo flipo escultant fins on arriba el ser humano
EliminaUs agraeixo l'escrit. Gràcies, germans monjos i pelegins de Montserrat
ResponEliminaDebería pedir disculpas por emplear el idioma castellano, pero si escribo en mi catalán no me entiende ni Sant Pedro, creo que puedo dar mi opinión, yo como muy poca gente sabe fui concebido en montserrat, mis padres vivían el el hotel colonia Puig y mi padre fue taxista del monasterio, me crié en esparraguera y llevo 54 años recorriendo y escalando en montserrat, me consideró un montserratino, pero no puedo defender hasta el extremismo a la comunidad monástica, y no se si en este momento continúa perteneciendo a la orden.de Sant Benet de Valladolid o es catalana, tiene SI muchas cosas positivas y hay un trabajo correcto, pero también hay una parte oscura, la orden también está aliada con el Satanás del dinero, precios abusivos, un despacho para su presidente, ahora el de. Torra, 37 politicos de la Generalitat y demás esferas chupando del monasterio, estaba metida la caída de Catalunya, ahora sobre montserrat incluso la explota la Fundación con ánimo de lucro de la Pedrera, en un vídeo sale un monje imputado a escaladores y montañeros el destrozo de la montaña, negando admitir que la Generalitat, patronato, FGC, monasterio permiten y se benefician diariamente de casi 24.000€ de los más de 4.000 turistas que su el a Sant Joan y lo están destrozando, donde se va el dinero que dejan los restaurantes, parking, tiendas, puestos, vehiculares,etc....yo denuncio que hay una explotación comercial abusiva, amparada en la religión, no me vale la respuesta de la Generalitat, en lurdes y Fátima ocurre lo mismo...la pela es la pela...hay muchas cosasxoscuras en el monasterio y no sólo me refiero a pasajes secretos que los hay, pasajes a mazmorras, antes fue un castillo, ni a tesoros presuntamente desaparecidos con la visita de himmler....la verdad no tiene que seguir oculta..
ResponElimina