La càtedra Josep Termes de la Universitat de Barcelona organitzà,
conjuntament amb la Fundació Solidaritat UB i amb la col·laboració de diverses
entitats socials, diàleg sobre “La crisi
dels refugiats a debat: entre el dret d’asil i l’acollida”. Els ponents: Eduard
Serra, Àngel Miret, Francesc Mateu i Maria Alba Gilabert intentaren respondre a
les següents preguntes: ¿Per què Europa ha estat en fora de joc en la crisi
dels refugiats? ¿quin és el futur d’aquests refugiats? ¿quina responsabilitat
han d’assumir els països europeus davant dels refugiats? ¿hi ha diferència entre
refugiats i immigrants econòmics?. Tot seguit resumeixo algunes de les idees
dites per els diferents participants en el debat.
Totes aquestes preguntes no tenen fàcil resposta perquè no existeix un marc
jurídic internacional idoni per emparar la solució a aquests problemes. Europa
ignorà reiteradament, per exemple que en la Mediterrània durant el que va de
l’any 2015 han mort 3000 persones, o que en alguns països de l’Orient Mig hi ha
més de 8 milions de desplaçats de Síria que esperen venir a Europa. Al clam del
papa Francesc: “això és una vergonya”
cap país feu res per donar-hi una resposta. Encara estan discutint. L’asil és
un dret reconegut internacional i el país que rep la petició d’un refugiat té
l’obligació de donar-hi resposta. Davant la petició d’asil es posen en marxa
uns mecanismes regulats pel dret internacional, pacte de Ginebre de 1951 i els
pactes de New York de 1969; mentre que la immigració és un problema regulat només
per les normes internes de cada país perquè a Europa no té una política comuna.
Aquesta distinció marca l’enfocament que cal donar al tema de l’asil davant les
immigracions econòmiques.
La situació dels refugiats a Europa esdevé un problema per la peculiar manera
d’abordar el tema mostrat per les autoritats alemanyes. Aquest país vol
seleccionar els refugiats i quedar-se les persones més qualificades. En les
imatges dels refugiats desplaçant-se sorprèn veure que van lleugers
d’equipatges. Són persones que viatgen amb lo just perquè moltes d’elles poden
comprar en els països d’acollida el que necessiten. La majoria porten els seus
documents d’identitat i passaports. Molts d’aquests refugiats són persones
cultes, amables, preparades i amb una gran coneixement d’idiomes, especialment
l’anglès. Es desplacen perquè fugen de zones en conflicte. Tot i que molts
manifesten que el seu asil és temporal, és més que probable que arrelin en el
país d’acollida i no hi hagi retorn. Els mitjans de comunicació han contribuït
a pensar que la majoria d’exiliats són sirians, però la realitat és que només
un 40% de persones provenen de Síria; la resta són de molts països en
conflicte, tant a Orient Mig com a Àfrica. Hi ha molts diversitat entre els
refugiats. La necessitat de fugir ha afavorit l’aparició de màfies que
trafiquen amb persones. És un gran negoci que reporta a una persona poder
guanyar 20.000 euros a la setmana. La millor manera de combatre aquest fenomen
és facilitar l’accés a Europa des dels propis camps de refugiats. Això acabaria,
de soca rel amb el tràfic de persones. Quants més murs s’aixequen a Europa per
impedir l’arribada de refugiats, més beneficis fan els traficants de refugiats.
La diversitat dels refugiats és, en un principi, un problema pels països receptors
per la complexitat del procés d’acolliment. Cal prestar molta atenció a l’atenció
psicològica dels refugiats. Són persones molt marcades per la tragèdia. És cert
que les imatges dels refugiats i la retransmissió d’algunes situacions
dramàtiques han generat un ampli moviment de solidaritat ciutadana. Però el
problema dels refugiats s’ha de resoldre per la intervenció dels professionals
de les institucions públiques en col·laboració
amb les entitats socials. Els ciutadans commoguts pel dramatisme d’algunes
imatges poden canalitzar els seus sentiments acollint les persones que avui
malviuen en el carrer de les grans ciutats, no cal mobilitzar-se només pels
refugiats. El govern de Catalunya està
preparat per acollir el contingent previst de 3.000 refugiats, en el cas
que la seva arribada sigui ordenada i en el termini de dos anys tal com es
preveu ara. Catalunya ho pot fer perquè hi ha professionals preparats: l’any
2014 es varen acollir 100.000 nous vinguts amb la immigració que han estat
incorporats en els sistema de benestar català. L’acolliment dels refugiats pot
ser un gran problema si els desplaçament de refugiats es desborda més enllà del
contingent de 120.000 persones previstes. Si els més de 8 milions de persones
desplaçades de Síria amb motiu de la guerra es proposen anar a Europa, llavors
el problema serà enorme. Cal estar-hi també preparats per assumir-lo.
Cal anar
més enllà de l’acolliment i tornar a activar les polítiques positives de
cooperació les quals han de tenir un component de desenvolupament, però també
una dimensió de regeneració democràtica. Per evitar repetir noves situacions
com les que s’estan vivint cal actuar en els països d’on fugen els refugiats. Cal
fer-ho per preservar la seva dignitat i perquè si la perden també la perdem una
mica nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada