Les
dues principals conclusions del simposi organitzat per la Fundació Claret
conjuntament amb Justícia i Pau i el Grup Sant Jordi es poden resumir en dues
proclames. La primera és que Catalunya ha deixat de ser anticlerical; la segona
la pronuncià Màxim Múñoz, president la Fundació Claret “els cristians no volem privilegis, ni quedar-nos tancats a la sagristia”.
La majoria de partits amb representació parlamentària a Catalunya, exceptuant
Ciutadans que declinà la invitació i la CUP que s’excusà, participaren en una
interessant taula rodona per explicar el seu posionament sobre les relacions
entre l’estat i les confessions religioses. Si bé l’enfoc s’orientava a
identificar com haurien de ser aquestes relacions en el cas d’una Catalunya
independent, la pregunta es formulava de forma genèrica de tal manera que tots
els partits podien definir-se entorn a aquesta qüestió.
Tothom
coincidí en destacar, en primer lloc, que tot estat modern ha de preservar la
separació de les institucions públiques de les confessions i cap religió ha de
pretendre tenir la consideració de religió d’estat. També hi hagué coincidència
en senyalar que cal establir formes de cooperació de l’estat amb les religions
perquè aquestes tenen una funció social positiva per la cohesió de la societat.
Algú afirmà de que les religions són font de capital social. La mateixa
unanimitat es donà alhora de refusar el model de laïcitat francès guiat per la
llei de 1905. Els diferents representants polítics parlaren de que cal definir
l’estat en relació a les religions com aconfessional o, si es vol fer
referència a la seva laïcitat, com a laïcitat positiva o laïcitat oberta.
Ningú
volia que la religió fos element de confrontació sinó de lligam per enfortir la
societat. Per això l’estat ha de trobar les formes de cooperació institucional
amb les religions i ha de ser el debat democràtic el que determini els àmbits i
el marc concret on es coopera. La gran coincidència en les intervencions dels representants
dels diferents partits posà en evidència que a Catalunya l’anticlericalisme
imperant en èpoques passades ja no té espai polític i que la societat admet
sense cap problema la dimensió pública de la fe i que les religions puguin
intervenir i proposar als ciutadans els seus punts de vista, com l’expressió de
les creences en la plaça pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada