dimarts, 23 d’octubre del 2018

Muhammad, profeta escatològic


Durant tot el segle passat els estudis sobre els primers moments de l'Islam no han destacat la importància que tingué la visió escatològica en el pensament de Muhammad. Tot i la urgència escatològica que batega en tot l'Alcorà, la majoria d'estudis dels darrers temps s'han mostrat reticents a acceptar la influència de la percepció de la imminència del judici i de la fi del món en el pensament religiós de Muhammad. Més aviat, molts d'aquests estudis transmetreren la idea que l'islam primitiu era un moviment més "pragmàtic" que "apocalíptic". Deien que la primitiva comunitat de creients estava orientada a la consecució d'uns objectius molt pràctics capaços d'aconseguir el canvi social i polític. Es pensava que la primera comunitat de creients treballava activament per combatre la injustícia social i econòmica de la seva societat i organitzar un moviment àrab capaç de crear un imperi com els imperis del voltant. Tot i que la primitiva comunitat pogués expressar idees religioses, aquestes estaven supeditades a les preocupacions socials, a l'afirmació del monoteisme i la vindicació d'una ètica social i un model de vida que fossin complaents a la voluntat de Déu. Alguns estudiosos arribaren a presentar les idees religioses de Muhammad supeditades a una agenda social més àmplia.

No obstant això, com ha senyalat Shoemaker, això no sempre va ser així. La majoria dels primers erudits occidentals de l'islam van captar la centralitat de la percepció de la proximitat del Judici Final en l'experiència religiosa de Muhammad. Snouck Hurgronje, Frants Buhl, Tor Andrae i Paul Casanova defensaren aquest punt de vista. Hurgronje, per exemple, destacà que els primers musulmans consideraven l'aparició de Muhammad com un senyal que la fi del món era a prop, de tal manera que pensaven que Muhammad no moriria abans que arribés aquest moment. Aquests erudits insistiren que la proximitat de la fi del món era el motiu principal de la predicació de Muhammad. La resta del seu missatge religiós era complementari a l'anterior. Bona part dels estudis de finals del segle XIX i inicis del XX presentaren a Muhammad com un profeta escatològic. No obstant això, els estudis posterior anaren en una altra direcció i relegaren la visió escatològica a una posició secundària donant preeminència al dimensió social i política de Muhammad. Aquest tendència, sembla haver-se aturat, i alguns estudis recents tornen a situar la visió ecatológica en el centre de la predicació de Muhammad.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada