En política, tot sovint,
convindria exercitar la prudència. Aquesta, és la virtut d’actuar de forma
justa, adequada i amb cautela. Els escolàstics ho definien com la recta ratio agibilium per diferenciar-ho del
que era l’art identificat com recta ratio
factibilium . Es considera que la prudència és comunicar-se amb els demés
per mitjà d’un llenguatge clar, cautelós i adequat, i actuar respectant els
sentiments, la vida i la llibertat dels altres. Es pot considerar que la
prudència significa actuar amb precaució segons la situació i no fer-ho prenent
riscos innecessaris. Pels catòlics és una virtut cardinal perquè guia les
restants virtuts. La prudència ajuda a la raó a discernir, en cada moment i
circumstància, el bé del mal i escollir els medis per realitzar-lo. La
prudència ha estat elogiada en els tractats com la guia per l’acció política.
Fa pocs anys es posà de moda el llibre “L’art
de la prudència” del capellà del Segle d’Or Baltasar Gracián (1601 - 1658).
Els seus aforismes eren presentats com oracles pel bon govern. Després, ningú
els hi feia cas.
El vici o la disbauxa, entesos
com els contrari de la prudència, poden ser l’actitud temerària o actuar de
forma imprudent. Això és el que ha succeït no fa massa quan un mosso
d’esquadra, representant el Sindicat de Policies de Catalunya, explicà en un
congrés fent servir un to alarmista, com els serveis d’espionatge americans i
espanyols, juntament amb les forces de seguretat del país estan controlant
exhaustivament el que fan i diuen els radicals musulmans a Catalunya. Aquest
mosso d’esquadra explicà, sense estalviar-se detalls, com es vigilen els sospitosos
de col·laborar amb la gihad. És evident que les seves opinions tranquil·litzen
perquè donen seguretat, però no ajuden a resoldre la convivència quotidiana amb
els musulmans catalans ja que de nou se’ls envia el missatge de que estan
permanentment i rigorosament vigilats per precaució. Només cal anar a qualsevol
acte important de les comunitats musulmanes catalanes per identificar els que
estan allà per controlar el que passa. Alguns ho fan amb total discreció i
altres se’ls identifica fàcilment. Ja està assumit que això sigui així i tothom
actua amb normalitat. D’alguna manera, les forces de seguretat formen part del
paisatge. Però tot queda en cercle restringit del qui ho ha de saber.
El problema està quan el
comportament poc prudent, clarament imprudent, projecte cap la societat de que
a Catalunya es viu en un estat de vigilància permanent. Probablement, motivats
per les ganes de tranquil·litzar a la ciutadania. El que digué el representant
del Sindicat de Policies de Catalunya no és gens diferent del que es podia
llegir fa uns mesos en els informes de Wikileaks. El que no explicaven aquests
informes, ni el mosso d’esquadra comentà, és el treball callat que moltes
persones i entitats fan per assegurar la bona convivència de la societat
catalana amb la comunitat musulmana, especialment amb aquelles persones que han
vingut de països amb cultures diferents. Aquestes persones i entitats han
treballat sota la perspectiva de que la interacció i la bona acollida siguin
les bases de la convivència. De tal manera que, la prevenció contra la
radicalitat d’alguns membres d’aquesta comunitat sigui ràpidament identificada
i aïllada socialment des de dins de la pròpia comunitat. Això és una actitud
prudent, mentre que l’alarmisme, per se imprudent, és un mal conseller per la
integració i la convivència
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada